Home » Business, Redactie

Creëer ‘Killer Content’ met deze 3 regels

Geschreven door (Liones) op woensdag 13 mei 2009 reacties
Creëer ‘Killer Content’ met deze 3 regels

De mentaliteits verandering die een hoop traditionele redacties moeten ondergaan is een er met een trage leercurve. Ik denk dat elke uitgever dat kan beamen. Waar de uitgever steeds vaker, wellicht noodgedwongen,  de kansen en mogelijkheden van de online wereld inziet, ligt dat voor de traditionele redactie vaak wat lastiger.

Status
Ik kan het me eigenlijk ook wel een beetje voorstellen. In het ‘kranten’ tijdperk had men de tijd en ruimte om een kwalitatief hoogstaand artikel te schrijven. Veel research, interviews en een uitgebreid verhaal. En juist in deze aanname schuilt het grote gevaar. Waarom zou een online artikel niet dezelfde status hebben? En waar is dat op gebaseerd? Bij een ‘offline’ artikel heb je geen flauw idee wie, wanneer en hoe vaak jouw artikel werkelijk gelezen wordt. Drie elementen die prima zouden dienen om een soort van status op te bouwen.

Killer Content
Desondanks zie ik toch heel regelmatig artikelen voorbij komen die geschreven worden door zogenaamde webredacties, maar waarvan ik bijna zeker weet dat er geen maximaal resultaat behaald wordt. Afgelopen week kwam ik op Copyblogger.com het artikel ‘Everything You Need to Know About Creating Killer Content in 3 Simple Words’ tegen waar op een hele simpele, maar duidelijke wijze 3 belangrijke ‘regels’ worden beschreven waar iedere redacteur zich aan zou moeten houden.

#1 – Helder
Laat de bezoeker niet nadenken! Bijna alle bezoekers beslissende in 2 tot 4 seconden of ze blijven of verder gaan. In die hele korte periode zullen ze dus moeten begrijpen wat er in het artikel staat. Steve Krug, auteur van het usability boek Don’t Make Me Think, schreef het jaren geleden al. Mensen moeten begrijpen wat je te vertellen hebt, en pas als dat duidelijk is, gaat men het lezen.

Werk met duidelijk (sub)koppen, hyperlinks mogen gezien worden, hyperlinks hebben een linktekst nodig die duidelijk maakt wat men kan verwachten, en de navigatie moet duidelijk en overzichtelijk zijn. Zie linken naar andere site ook niet als wegjagen, maar als service naar je lezer. Hij zal je er dankbaar voor zijn.

#2 – Beknopt
Het schrijven van een online artikel is een kwestie van minimaliseren. Houd daarom niet alleen je zinnen en paragrafen kort, maar zelfs je woorden. Lezers lezen vaak niet, maar scannen. Een andere gouden regel van Steve krug is om de helft van de woorden die je nu gebruikt in je artikelen weg te strepen. Alleen hetgeen noodzakelijk is dient te blijven staan. En wees niet bang, beknopt en duidelijk is niet saai om te lezen!

#3 – Interesseer
Weet wat je lezer beweegt. Waaris hij in geintresseerd? Wat vind hij leuk? Waar verwaarloost hij zijn partner voor? Als je dat weet, gebruik het! Maximaal!

Zodra een lezer geraakt wordt door een onderwerp zal hij zeker je artikel lezen. Elke Apple fan leest een headline over de iPhone, elke Marketeer leest een artikel over de nieuwste Heineken reclame, elke redacteur leest hoe hij uit zijn online artikelen een maximaal resultaat haalt!

Vind de lezer het niet interessant? Dan vertrekt hij en verlies je dus geld!

Kosteloze Workshop Usability
Op woensdag 17 juni geeft Remko Zuiderwijk een kosteloze workshop Usability. Natuurlijk zal ook dit onderwerp aan bod komen.

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Remko Zuiderwijk is tegenwoordig Operationeel Manager bij Liones. Maar naast deze functie is er een liefde voor online projecten die komt uit zijn vorige functie als Projectmanager/Consultant. Vooral op gebieden als conceptontwikkeling, verdienmodellen, social media en usabillity adviseert hij nog dagelijks klanten. Tot slot is hij een van de initiatiefnemers van het weblog Publishr.nl. Vragen? Neem gerust contact op via mijn LinkedIn of mijn Google Profiel
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. Xiara zegt:

    Dt-foutje? Verwaarloosd? (In de zin “Waar verwaarloosd hij zijn partner voor?”)

  2. @Xiara: Bedankt voor de tip!

  3. Klinkt zo logisch, maar soms moet je weer even op dit soort feiten/regels gewezen worden.