Home » Social media, Trends

Social Media voor uitgevers: tips en trucs

Geschreven door (Liones) op woensdag 12 augustus 2009 reacties
Social Media voor uitgevers: tips en trucs

Social media zijn media waar de bezoeker de dienst uitmaakt. Social media is een echte web 2.0 term. Interactiviteit tussen de bezoekers staat hierbij centraal.  Rondom deze social media ontstaan vaak grote communities van gebruikers.

Een innovatieve uitgever zet deze social media in om zijn merk te pluggen en om meerwaarde te bereiken voor zijn titel en om de community rondom zijn titel uit te breiden. In dit artikel dat in de meest recente uitgave van InCT, het platform innovatief uitgeven, verscheen, krijgt u weer een aantal tips en trucs om uw online aanwezigheid te versterken met behulp van social media.

YouTube
De gratis videodienst YouTube is een van de bekendste social media. U kunt hier uw video’s toevoegen. Deze zijn weer te gebruiken op uw eigen site of op sites van anderen, door middel van de embed code. Door de video van de juiste tags te voorzien kunt u een hoop verkeer naar uw site halen. YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld! Wanneer u in het videomateriaal uw logo en wedadres toont, weet u zeker dat  u extra bezoek op uw site krijgt!
U kunt hier een eigen videokanaal starten, rondom een bepaald thema. Een goed voorbeeld hiervan is de Publieke Omroep, die optimaal gebruik maakt van YouTube.

LinkedIn
LinkedIn is een netwerksite, waar vooral zakelijke contacten worden bijgehouden. Gebruikers kunnen hier een online versie van hun CV bijhouden en aangeven bij welke groep zij zijn aangesloten. U kunt als uitgever een groep starten rondom uw eigen thema, waar u interessante informatie deelt. Als beheerder van een groep heeft u tevens de beschikking over alle e-mailadressen van de groepsleden, waardoor u deze leden rechtstreeks kunt bereiken.

Twitter
Twitter is een micro-blogdienst. In berichten van 140 tekens, nog korter dan een SMS-bericht, kunnen mensen meedelen wat ze aan het doen zijn. De vraag die Twitter stelt is ‘What are you doing?’, waarbij antwoorden kunnen variëren van fysieke activiteiten tot bijvoorbeeld het lezen van een artikel op InCT. Vooral deze laatste optie is voor u als uitgever praktisch om de community te informeren over interessante artikelen op uw website.

Het is interessant om mensen te volgen die over uw thema schrijven. Tik in de zoekfunctie van Twitter uw onderwerp in, en u ziet wie er actief met dit thema bezig is. Dit kan voor deze persoon aanleiding zijn om uw berichten te gaan volgen.

Hyves
De Nederlandse communitysite Hyves heeft als doelgroep vooral jongeren in de leeftijd van 10 tot 30 jaar. Net als op LinkedIn kunnen hier groepen gestart worden van gelijkgestemden, waar iedereen lid van kan worden. Door een groep te starten rondom uw uitgave, kunt u hier informatie delen en teasers schrijven, die de Hyvers moeten verleiden om naar uw site door te klikken.

Hyves heeft een API waarmee ‘gadgets’  gebouwd kunnen worden, die Hyvers op hun eigen profiel kunnen plaatsen. Door een gadget te maken, kunnen bezoekers zich met uw merk associëren. Dit is weer gratis reclame voor uw merk.

KnowEm
De laatste tip is om in ieder geval op alle sociale media uw naam vast te leggen, zodat niet iemand anders hiermee aan de haal gaat. Via KnowEm kunt u eenvoudig controleren of uw namen nog vrij zijn.

De komende weken zal een deel van de posts op Publishr in het teken staan van social media. Gekeken wordt hierbij naar kansen en mogelijkheden voor uitgevers van verschillende netwerksites en diensten. Geslaagde, maar ook mislukte, implementaties komen hierbij aan de orde.

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Maarten van Vulpen is als business analist en consultant werkzaam voor internetbureau Liones. Specialisaties zijn zoekmachineoptimalisatie, webanalytics en trends. Kijk voor meer informatie op mijn LinkedIn profiel of op .
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. En waar is het sociale aspect gebleven in dit verhaal? Met deze voorbeelden doen de media op de sociale media niets anders dan een medium zijn, terwijl dat nou juist niét de bedoeling is van sociale media. Interactie met de (nieuws)consument, daar gaat het om.

  2. @Remco: je hebt volstrekt gelijk dat het sociale aspect wellicht onderbelicht blijft in dit voorbeeld. In overige artikelen wordt hier dieper op in gegaan. Het nadeel van print is dat je aan een beperkt aantal woorden gebonden bent.

    Het is inderdaad de bedoeling om op de genoemde sociale media interactie tussen medium en bezoeker te realiseren. Dit vereist inspanningen van de redacteuren. Het is niet een kwestie van het koppelen van een feed aan een medium. Dat is meer ‘asociale media’.

    Er zullen redacteuren vrijgemaakt moeten worden die gelegenheid krijgen om te reageren om te interactie die met de bezoekers wordt opgezet.

  3. Inderdaad. Persoonlijke communicatie blijkt namelijk een key factor. Reacties onder bedrijfsnaam, hoe positief ook, zijn slecht voor het merk. Anonimiteit schrikt af, lokt soms zelfs agressie en gescheld uit.

  4. Op 1 september aanstaande organiseert de Customer Media Council een bijeenomst Social Media voor uitgevers. Zie bijgaande URL: http://www.sakvandenboom.nl/artikel/7144.htm

  5. Liones organiseert woensdag 23 september een gratis workshop Social Media voor Uitgevers. Hiervoor kunt u zich aanmelden via http://www.liones.nl/socialmediaworkshop.