Home » Business, Redactie

Content is king (nu ook in de marketing)

Geschreven door (Presenter) op woensdag 25 november 2009 reacties
Content is king (nu ook in de marketing)

Vanochtend was ik in de gelegenheid om een aantal lezingen bij te wonen tijdens het Customer Media Congres in Haarlem. Een zaal vol marketeers, die door de ene na de andere lector werd opgeroepen om te gaan twitteren. Alleen aan bladendokter Rob van Vuure kon dagvoorzitter Jeroen Smit geen positieve quote over Twitter ontlokken, maar die had dan ook net zijn vak – bladen maken – met passie staan uitdragen in een sessie met Reijer Blankenspoor.

customer media congresDe twee heren (creatief directeur van respectievelijk Sanoma en MediaPartners) stelden een Europese top-tien samen van bedrijfsbladen die eruit springen qua idee of vormgeving. Mij is ASOS het beste bijgebleven: As Seen on Screen. Een bladformule die het mogelijk maakt om kledingstukken te bestellen die je hebt gezien op televisie. De trui van Albert Verlinde, veronderstelde Blankenspoor, kan vast op veel belangstelling rekenen.

When brands become publishers

Het thema van de dag is ‘When brands become publishers’. Marketeers moeten leren om zich aan te passen aan de nieuwe consument. Dat betekent vooral: luisteren. En eventueel antwoorden. Twitter is een uitstekend kanaal om de conversatie over jouw merk of product te volgen; in de VS bestaan hiermee al verbazingwekkende ‘best practices’. Dat werd aangetoond door ‘content marketing evangelist’ Joe Pulizzi, die erop wees dat traditionele marketingkanalen in toenemende mate leeg raken. Hijzelf is een levende illustratie van de zelfnavigerende consument die zoveel mogelijk marketingboodschappen ontwijkt. Een productwebsite die (zoals in het door Pulizzi getoonde voorbeeld) 31 keer de naam van het product noemt op één pagina, converteert voor geen meter. Daar tegenover staat een site als Homemade Simple, die Procter & Gamble (traditiegetrouw evenmin een voorbeeld van klantgericht denken) zes miljoen opt-ins opleverde.

Attracting Customers with Web Content

Klanten opzoeken

De boodschap voor marketeers en uitgevers is dat zij de klanten tegenwoordig niet alleen moeten, maar ook kunnen opzoeken waar ze zijn. Het leggen van connecties via sociale netwerken, Twitter, weblogs en al die andere nieuwe vormen van communicatie is makkelijker en effectiever dan de oude marketingkanalen. Daarbij moeten we de valkuil ontwijken om de oude boodschappen door de nieuwe kanalen te willen persen.

En de contentspecialist dan?

Het congres was er één voor en door marketeers, maar als contentspecialist (okee, redacteur) voel ik me aangesproken door het verhaal van Pulizzi. Een online uitgave heeft redactie en optimalisatie nodig, en die taak kun je vaak niet overlaten aan de marketeers zelf omdat er dan draken ontstaan als de Ford-pagina uit Pulizzi’s presentatie. Het volgen van de online conversatie en het optimaliseren van de producten voor de doelgroep lijkt me een prachtige nieuwe taak voor de contentspecialist!

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , , , , , , , ,

Hugo Louter is webredacteur bij online communicatiebureau Presenter in Utrecht.
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. [...] customer media wordt marketeers in toenemende mate duidelijk. Dat bleek ook vorige week tijdens het Customer Media Congres in Haarlem. Verscheidene voorbeelden passeerden de revue: merken (vooral in de VS overigens) die [...]

  2. [...] voor een ander verslag van de presentatie van Joe Pulizzi op publisher.nl [...]

  3. [...] Het is een stadium dat de pendule moet bereiken voordat er sprake kan zijn van een zwaai terug. ‘Content is king’ in zijn extreme vorm. Voor duurzaam succes is meer nodig dan goedkopie-teksten met een dikke [...]

  4. [...] de man die de term ‘contentmarketing’ muntte. In 2009 sprak Pulizzi al eens tijdens het Customer Media Congres en vorige maand was hij te gast tijdens het International Marketing Congress in Gent. De drie [...]

  5. [...] de man die de term ‘contentmarketing’ muntte. In 2009 sprak Pulizzi al eens tijdens het Customer Media Congres en vorige maand was hij te gast tijdens het International Marketing Congress in Gent. De drie [...]

  6. [...] customer media wordt marketeers in toenemende mate duidelijk. Dat bleek ook vorige week tijdens het Customer Media Congres in Haarlem. Verscheidene voorbeelden passeerden de revue: merken (vooral in de VS overigens) die [...]