Home » De werkweek van...

De werkweek van Gijs Vroom (Emerce)

Geschreven door (Liones) op maandag 18 januari 2010 reacties
De werkweek van Gijs Vroom (Emerce)

Het nieuwe uitgeefjaar is weer volop van start gegaan. Wat gaat er in 2010 gebeuren? Wat houdt uitgevers bezig? In ‘de werkweek van’: de tweede werkweek van het jaar, van Gijs Vroom (40), uitgever van Emerce.

Maandag 11 januari

‘s ochtends
dewerkweekvanMaandagochtend thuis de laatste hand gelegd aan de briefing voor de nieuwe site van Emerce. We gaan enkele channels toevoegen, en zijn nu reeds in beta aan het draaien. Maar we zijn nog niet tevreden over het visual design dat we eind 2009 hebben ontvangen en gaan met ons bureau dus de tweede ronde in. Altijd spannend waarmee ze terugkomen.

Vervolgens een ‘conference call’ rond de nieuwe Emerce eGuide. Dit wordt een online database van werk op het web, dus een overzicht van nieuwe websites en online projecten. De ‘voorkant’ van de site is af, de achterkant wordt nu afgebouwd. Anton van Elburg, oud-hoofdredacteur van Emerce, nu heel actief met Dutch Mediaprofessionals en Rethinking Media, is betrokken bij het project. Daarnaast het bureau Concept 7. De techniek wordt gedaan door RedFive.

’s middags
Door naar Krasnapolsky voor een meeting met Saskia van Beveren, marketeer bij Emerce, en Arno Meijerink, die het programma verzorgt van het nieuwe “Conversion 2010” event van Emerce. Conversie is waar het nu om draait, en we lanceren in april een nieuw sterk inhoudelijk congres met zo’n 40 sessies over hoe je conversie online verbetert. Dat gaat van meer online downloads, verkoop van abonnementen, aanvragen van informatie tot sales op e-commerce sites. Als je meer conversie wilt behalen, is dit het event om te bezoeken.

Daarna een meeting in de Beurs van Berlage over de Mobile Convention wat op 1 april plaastvindt. Mobile is ‘the next big thing’ en we zijn in samenwerking met partner CM een congres aan het opzetten met “alles wat je moet weten over mobile in één dag”. In de meeting tal van mensen uit verschillende hoeken, zoals Sanoma, Logica, Webads en gespecialiseerde mobile bureau’s zoals Biggerworks. Het wordt een programma met zowel internationale sprekers van o.a. Admob en Foursquare en veel Nederlandse cases van o.a. uitgevers.

‘s avonds
Aansluitend een etentje met de initiatiefnemers en dan om 23:30 uur nog even bij de kinderen om de hoek van de deur kijken hoe ze liggen te slapen. Ik ben niet altijd zo laat thuis, gelukkig kan ik ’s avonds veel thuis doen en kan ik ze over het algemeen zelf naar bed brengen en voorlezen.

Dinsdag 12 januari

‘s ochtends
Vandaag met de trein naar Hilversum. Ons kantoor zit op het station zelf. Met de auto vanuit Heemstede is altijd een drama, dus ik ga regelmatig met de trein. Laptop open, dongle erin en werken maar. ’s Ochtends altijd prettig om eerst wat grote zaken weg te werken en dan pas in de meetings te duiken. Ik probeer altijd eerst één grote lange klus als eerste te doen, dan begint mijn dag in ieder geval goed.

Als eerste meeting een telefonisch werkoverleg met Jelske van de Adformatie Groep, over het Interactive Advertising & Marketing event dat begin juni plaatsvindt. IAM is “hét event over online marketing” van Emerce en Adformatie. Veel sprekers, grote beursvloer en met als bedoeling om heel veel praktische informatie te bieden in twee dagen plus een samenkomst van iedereen in de interactive marketing industrie. We verwachten zo’n 8.000 marketeers op Marcom en IAM samen, maar communiceren voorlopig 6.000 zodat we niet de verwachtingen té hoog opschroeven.

‘s middags
In de middag werkoverleg met Marianne van Leeuwen over het eGuide boek, dat naast de site eind maart verschijnt. Een mooi dik jaarboek met cases op online gebied, en tal van tips, interviews en handige hulp bij internetprojecten. Daarna door naar gesprek over de jaarafsluiting van Emerce BV. Geen verlies, ook niet heel veel winst. ‘Okay’ voor een eerste jaar.

In de namiddag gesprek over Emerce webtv, en daarna met Stef Max van sales over de stand van zaken. Kan nog net naar huis om auto op te halen en naar dé nieuwjaarsborrel van de online industrie te rijden.

Woensdag 13 januari

‘s ochtends
Start van de dag met koffie en overleg over de productie van alle evenementen. Emerce organiseert er elke maand één of twee, van groot tot klein. We bespreken begrotingen, risico’s en de stand van zaken. Er zijn nu zoveel events, dat we ons zullen moeten onderscheiden. De verwachting is dat de zakelijke bezoeker nog steeds niet zoveel budget heeft als vroeger het geval was.

Vlak voor lunch zie ik Paul Manuel en Marlien de Roo van het interactive bureau Tam Tam. We hebben het over de Interactive Masters, een wedstrijd voor studenten waarbij ze een site moeten maken in opdracht van de KNVB. De belangrijkste hogescholen zijn aangehaakt en willen studenten afvaardigen. Helaas voor het project gaat dit laatste niet zo goed, studenten melden zich aan maar er gebeurt daarna niks. Tam Tam heeft veel ervaring met scholen in de regio en geeft nuttige adviezen. We besluiten het over een andere boeg te gooien. We laten de studenten vrijer in de keuze van hun project, en wat de ultieme trekker gaat worden is een geldbedrag voor de winnaar. Schijnt te werken bij de student van vandaag de dag.

’s middags
Gesprek met Lot en Elbarth van mediabureau Twist, en daarna door naar meeting met Tessa Sterkenburg van The Next Speaker over de Emerce Expert Sessions. De eerste met Erwin Blom is goed bevallen en we ‘rollen nu de reeks uit’. Met onderwerpen over marketing, media en uiteraard de combinatie met online en mobile.

Donderdag 14 januari

‘s ochtends
Met Ido Kramer van sales naar Logica. Gesprek met Gerben, die gaat over innovatie bij Logica. Leuk gesprek, Logica is een van de weinige IT-bedrijven die zo hard inzet op innovatie en ook aansprekende concrete voorbeelden heeft. We hebben het over de Mobile Convention en uiteraard alles wat we met Emerce doen.

‘s middags
In de middag heb ik eerst een gesprek met Jan-Willem van Metrixlab. Zij zijn in relatief korte tijd een van de toonaangevende onderzoeksbureau’s van Nederland geworden, en zitten nu bijna overal in Europa. Een van die ondernemende Nederlandse bedrijven die op basis van nieuwe technologie het zeer goed doet over de grens. We doen de ‘Website van het jaar’ samen en hebben een evaluatie. Er hebben meer dan 250.000 consumenten een stem uitgebracht, we haalden het NOS- en RTL-journaal, en het is daarmee in een klap de allergrootste award op dit gebied. Waar de televizier-ring op piekmomenten 50 stemmen per 20 minuten haalde, haalde de Website van het jaar dit aantal per seconde. Ik zal stoppen met opscheppen, maar mede-uitgevers begrijpen dat dit kansen biedt!

Vervolgens door naar nog een meeting over de Interactive Awards. Dit wordt een Award waar (full service) interactive bureau’s prijzen ontvangen voor hun beste werk. Er zijn natuurlijk al veel awards, maar volgens ons en een heleboel bureau’s ontbreekt deze nog.

Vrijdag 15 januari

Vandaag werk ik thuis. We hebben een hele prettige werkkamer, en hier kan ik enorm opschieten. Ipod aan op ‘random’ en werken maar. Eerst werken aan targets voor sales, vervolgens allerlei afstemming rond de eGuide, de nieuwe site en veel andere zaken, waaronder ook financiën en personeelszaken. Ik heb op vrijdag altijd overleg met de redactie over de koers van Emerce. Vandaag heb ik alleen telefonisch even contact met Alex Beishuizen. Rond zes uur houd ik het voor gezien. Ik kook meestal in het weekend, maar vanavond houden we het erg eenvoudig.

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , , ,

Taeke Kuyvenhoven is creatief directeur bij Liones en helpt opdrachtgevers bij het bepalen van hun content strategie. Hij geeft advies en trainingen over content marketing en (online) verdienmodellen.
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. Tijd geleden! Gijs, goed om te zien dat je een bezige bij bent. Misschien hebben we raakvlakken …. Contact: http://nl.linkedin.com/in/denisdoeland