Home » Gadget, magazine

Gadget: iPad

Geschreven door (Liones) op woensdag 19 mei 2010 reacties
Gadget: iPad

Voor de officiële lancering op 3 april jl. bleek al dat Apple’s iPad tijdens de pre-orderperiode uitverkocht was.

Exacte aantallen zijn niet vrijgegeven, maar volgens de doorgaans goed ingelichte Wall Street Journal zou het gaan om 240.000 exemplaren. Een prestatie die de potentie van de iPad benadrukt, aangezien al deze mensen de iPad ‘ongezien’ kochten.

‘Truc’

Wat de kracht van de iPad is, wat de verschillen met de huidige e-readers zijn en hoe boeken, kranten en tijdschriften eruit komen te zien op de iPad, is uitgebreid te lezen op Publishr.nl/ipad. Voor uitgevers is het vooral de vraag hoe de iPad de ‘business’ kan veranderen. Hoe nieuwe kansen ontstaan en welke gevaren er op de loer liggen. Het succes van de iTunes- en iPhone App store zit grotendeels in het gemak waarmee aankopen gedaan  kunnen worden. Deze ‘truc’ zal voor iBooks, de boekenversie van de App store, herhaald  worden. De drempel om digitale boeken, kranten en tijdschriften aan te schaffen wordt drastisch verlaagd.

Nadelen

Er zitten voor uitgevers ook potentiële nadelen aan de iPad. Veel uitgevers van tijdschriften en vakbladen zijn gewend om met een abonnementsmodel te werken. De uitgever heeft een directe relatie met de klant. Een aankoop vanuit iBooks is echter voor de uitgever niet te koppelen aan een persoon. De uitgever weet wel hoeveel mensen een uitgave gekocht hebben, maar niet wie deze personen zijn. De relatie met de lezer valt weg. Ook voor adverteerders is deze informatie dus niet beschikbaar. Uiteraard zijn er wegen om de klantgegevens alsnog te achterhalen, bijvoorbeeld door lezers na de aankoop te motiveren om zich online te registreren, maar het wordt er niet eenvoudiger op. Dan is er ook nog de kwestie van Apple’s verdienmodel. De uitgever zal genoegen moeten nemen met zeventig procent van de verkoopprijs. De andere dertig procent moet namelijk worden afgestaan aan Apple, en dat keer op keer bij periodieke abonnementen (bijvoorbeeld drie, zes of twaalf maanden). Bij iedere verlenging wordt er weer dertig procent ingehouden. Een gegeven waar uitgevers aan zullen moeten wennen.

Beveiliging

De ondersteuning en beveiliging van e-books blijft nog een gevoelig en onduidelijk onderwerp. De boeken die aangeschaft worden in Apple’s boekenwinkel worden voorzien van Apple’s ‘eigen’ FairPlay DRM beveiliging. Dezelfde discussie als in de begintijd van de iPod lijkt zich dus weer aan te dienen. Aankopen via iBooks kunnen dan niet worden bekeken op andere e-readers of computers. Daarentegen ondersteunt Apple wel het ePub formaat. Boeken die op een andere wijze dan via de iPad aangekocht of gedownload zijn, én DRM-vrij zijn, kunnen dus gewoon op de iPad gelezen worden. De iPad heeft alles in zich om, zoals Wired het omschreef, een ‘game-changer’ te worden. Uitgevers zullen echter wel rekening moeten houden met veranderende verdienmodellen, een nieuwe beleving van lezen en een nieuw distributiekanaal, genaamd Apple.

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: ,

Publishr.nl Magazine verschijnt vier keer per jaar. Meld je vandaag nog aan voor een gratis abonnement!
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. Lilly zegt:

    Erica en Kobi zegt:Natuurlijk herinneren wij ons dit auuvtnor nog levendig! Het verhaal van Dick leukt het weer even goed op! Ik was superblij dat Erica weer thuis was voor de gates sloten en realiseerde me vervolgens dat het misschien wel vervelend voor Dick zou worden met de gates weer open. Toen nog heel optimistisch minder toen we hem naar Geldermalsen brachten. Onderweg heeft hij alle foto’s van Erica op de laptop bekeken hunkerend riep hij de hele tijd, wat zal die Lil blij zijn als ik er weer ben. Maar wat was hij zelf blij dat hij weer naar huis kon! Een mooi auuvtnor! Past wel geheel in onze luchtverhalen. Enne Dick: doorschrijven he?[]