Home » Business, Congres

Mediapark Jaarcongres: omroeppolitiek en tabletstrategie

Geschreven door (Presenter) op woensdag 9 juni 2010 reacties
Mediapark Jaarcongres: omroeppolitiek en tabletstrategie

Overal op het Hilversumse Mediapark zie je vandaag het congrespubliek wandelen van het Mediapark Jaarcongres (MPJC). Valt hier voor online uitgevers iets te halen vandaag? Dat was de vraag waarmee ik naar Hilversum reisde. Het antwoord? Zeer beperkt. Er waren interessante bijdragen van sprekers van Sanoma Digital en De Telegraaf. Maar de nietsvermoedende online uitgever kan zomaar terechtkomen in een sessie waar de discussie wordt beheerst door werknemers van de publieke omroep. De (publieke) omroepwereld doet de stugheid verbleken waarmee sommige uitgeverijen omgaan met innovatie.

Vanochtend werd het congres geopend met bijdragen van Laurens van den Oever (GfK) en Erik Huggers (BBC). Huggers, die de BBC iPlayer introduceerde, herhaalde het pleidooi voor betere samenwerking tussen mediamakers en software developers. Techneuten moet je in huis halen om niet op achterstand te raken, stelde Huggers. Een les die uitgeefland zich kan aantrekken.

De Telegraaf en omroepland

Telegraaf-directeur Frank Volmer werd on stage geïnterviewd door Hella Hueck van RTL. Het gesprek had een nogal omroeppolitiek karakter. Volmer bekritiseerde de verstorende werking van de publieke omroep in de mediamarkt. De ‘competitive impact’ van de 800 miljoen euro van de staat voor de publieke omroep is aanzienlijk.  Aan de orde kwam de vraag in hoeverre de uitgeverij en de omroep nog gescheiden werelden zijn. Slechts desgevraagd en vluchtig verbond Volmer de activiteiten van het mediabedrijf TMG aan de activiteiten (bijv. het hyperlokale project) van de uitgeverij: op het vlak van social media is de telegraaf voldoende connected, stelde hij. Volgens mij schaakt De Telegraaf eenvoudigweg op zoveel mogelijk borden; een coherente nieuwe-mediastrategie kwam niet aan de orde.

Sanoma Digital: de tabletstrategie

In een aantal korte bijdragen kregen de congresbezoekers een kijkje in de laboratoria van Beeld en Geluid, Cinegrid, Layar en Active Video Networks. Maar meest interessante presentatie voor de lunch kwam toch van Sanoma-baas Joris van Heukelom, geen onbekende in uitgeefland. Van Heukelom presenteerde een groot aantal van de overwegingen die ten grondslag liggen aan de tabletstrategie van Sanoma Digital. In navolging van zijn Zweedse conculega Pontus Schultz waarschuwde Van Heukelom ervoor om de tablet-PC te vereenzelvigen met de iPad. De marketingvoorsprong van Apple is bewonderenswaardig, maar de iPad is slechts één van de multitouch devices die de komende jaren de markt gaan bestormen. Uniek aan de tablet is de combinatie van het multitouchscherm met applicaties. Dat verlaagt de barrières voor het gebruiken van het web. De tablet is dus een game-changer: het verandert de internetervaring van relatief ingewikkeld, instrumenteel en functioneel naar eenvoudig en intuitief.  De ontwikkeling van het web van tekstueel gedreven (toetsenbord) via grafisch gedreven (muis) naar touch-driven is een feit.

De opkomst van de tablet: lessons learned

Uitgangspunt voor het ontwikkelen van tabletapplicaties is de informatie-architectuur van magazines. Wat heeft men geleerd?

  • Klikken is saai vergeleken met touch.
  • Een magazine is geen boek. Een boek wil je uitlezen, een magazine wil je af en toe eens oppakken
  • Ga het oude medium niet opnieuw verpakken
  • Een magazine op een tablet is geen privé-ervaring. Althans veel minder dan een printmagazine.
  • Gebruikers willen een magazine op een tablet op meerdere plaatsen kunnen openen
  • Voor content geldt de regel van de omgekeerde pyramide

Niet alle bestaande printmerken lenen zich voor het ontwikkelen van een applicatie. Sanoma zal in eerste instantie komen met slechts drie applicaties. Verder kondigde Van Heukelom diverse applicaties aan die niets met de bestaande merken te maken hebben. De tablet creëert kortom zijn eigen markt.

Maar viel er nu iets te halen? Me dunkt. In iedere goodiebag treffen de deelnemers het eerste nummer aan van Publishr.nl Magazine.

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , , , , ,

Hugo Louter is webredacteur bij online communicatiebureau Presenter in Utrecht.
Bekijk meer berichten van