Home » Congres, Redactie

Evan Hansen (Wired.com): Online storytelling

Geschreven door (Liones) op donderdag 16 september 2010 reacties
Evan Hansen (Wired.com): Online storytelling

Hoofdredacteur van de technologiewebsite Wired.com, Evan Hansen, was vorige week in Bloemendaal aanwezig om zijn visie op het vertellen van verhalen te schetsen. Wired.com staat bekend als innovatieve website en maakt voor haar reportages niet alleen gebruik van traditionele onderzoeksmethoden, maar gaat op creatieve wijze om met technologie en haar lezers om informatie te verzamelen. De beleving die Wired.com aan haar publiek wil geven

Storytelling

Tijdens het congres ‘Rethinking Media at the Beach‘ stond het thema storytelling centraal. Bij storytelling staat niet alleen het verhaal centraal, maar zeker ook de beleving. De beleving verrijkt het verhaal. Dit is ook wat Wired.com wil bereiken. Hier draait het niet om platte verhalen, maar om de beleving.

Crowdsourcing

Wired.com heeft in het verleden voor diverse projecten gebruik gemaakt van crowdsourcing. Voor een artikel over de 3G dekking werd bijvoorbeeld een app aangeboden welke het 3G signaal continue meet. Op basis van deze informatie verzamelde de redactie in een mum van tijd waardevolle informatie over het daadwerkelijke 3G signaal.

Door crowdsourcing te combineren met een spelelement wordt de beleving en betrokkenheid van de lezers nog groter. Dit merkte de redactie onder meer tijdens de Vanish Game. Redacteur Evan Ratcliff ‘verdween’ en degene die hem als eerste wist te lokaliseren werd beloond met vijfduizend dollar. De community wist binnen de kortst mogelijke tijd het complete privéleven van Ratcliff boven tafel te halen en niet veel later werd hij aangetroffen bij een Italiaans restaurant. Het verdwijnen en alles wat online over je is terug te vinden, inclusief de verhalen van de speurders, gaf Ratcliff input voor een verhaal.

Haïti Rewired

Hansen wordt het meest enthousiast als hij vertelt over Haïti Rewired. Deze community zette Wired op na de ramp en het platform bood overheid en bedrijven de ruimte om infrastructurele oplossingen voor Haïti te bespreken. In het begin kostte het veel energie om de community tot leven te wekken, maar toen het nieuws in de media afnam, nam het aantal blogs op Haïti Rewired juist toe. Gebruikers leverden steeds meer input en de redactie kreeg een steeds beperktere rol.

Foto door Marjolijn

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , , , , , ,

Maarten van Vulpen is als business analist en consultant werkzaam voor internetbureau Liones. Specialisaties zijn zoekmachineoptimalisatie, webanalytics en trends. Kijk voor meer informatie op mijn LinkedIn profiel of op .
Bekijk meer berichten van