Home » Social media, Spotlight

Social share: ‘like’ en ‘tweet’ buttons

Geschreven door (Liones) op donderdag 23 september 2010 reacties
Social share: ‘like’ en ‘tweet’ buttons

Steeds vaker verschijnen grote ‘social share’ knoppen in online berichten. Ook op Publishr.nl kun je niet om deze knoppen heen. De grote vraag is of het echt zin heeft om dit soort knoppen op te nemen, of dat het de website slechts tot een kerstboom maakt.

Social share

Het delen van informatie via het eigen netwerk wordt als zeer waardevol ervaren. Doordat een artikel door een bekende wordt aanbevolen, is de waardering hoger, evenals de kans op een doorklik. Door middel van kleine ´social share´-opties onder aan artikelen wordt deze optie aangeboden. De grote ‘like’  en ‘tweet’-knoppen zijn hierin een nieuwe stap, waarbij prominenter wordt getoond dat een bericht gedeeld kan worden, maar vooral hoe vaak het bericht al is gedeeld via het specifieke netwerk.

Tweet-button

Begin dit jaar schreven we op Publishr.nl al een uitgebreid artikel over de implementatie van TweetMeMe. Ondertussen is Twitter met een eigen Tweet-knop gekomen, waarmee bezoekers van uw website uw bericht in hun eigen netwerk kunnen delen. Ten opzichte van TweetMeMe biedt dit het voordeel dat berichten direct binnen de reclamevrije Twitter-omgeving worden getoond. Daarnaast is het algoritme van TweetMeMe niet meer actueel. Veel tweets met de desbetreffende link worden gemist, waardoor het getal in de knop bijna altijd lager is dan het werkelijk aantal keer dat een bericht via Twitter is doorgestuurd.

De implementatie is zeer eenvoudig en kan in twee stappen worden aangemaakt. Hierbij heeft u de keuze uit verschillende opmaaksjablonen en de mogelijkheid om deze tweet te voorzien van uw Twitteradres. Met behulp van een stukje HTML kan deze knop vervolgens eenvoudig in de pagina worden opgenomen.

‘Ik vind dit leuk’

De Like-button van Facebook, in het Nederlands vertaald naar ‘Ik vind dit leuk’, biedt bezoekers de mogelijkheid om berichten te delen met hun Facebook vrienden. De werking is gelijk aan de Twitter retweet-knop. Bezoekers van uw website kunnen de link delen op Facebook en hier een eigen bericht aan toevoegen. Door de opkomst van Facebook kan het interessant zijn om deze knop op te nemen op uw website.

Voor de implementatie is een API-code benodigd, die verkrijgbaar is op de Facebook Developers pagina. Net als bij Twitter wordt een stukje HTML-code getoond, dat vervolgens in de site kan worden opgenomen.

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , , , ,

Maarten van Vulpen is als business analist en consultant werkzaam voor internetbureau Liones. Specialisaties zijn zoekmachineoptimalisatie, webanalytics en trends. Kijk voor meer informatie op mijn LinkedIn profiel of op .
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. Hugo Louter zegt:

    Kun je al een antwoord geven op de vraag die je zelf ook stelt: werkt het? Zijn er al best practices? Is er een effect van de sociale knoppen te merken op traffic of conversie?

    Groet van Hugo

  2. Of het werkt hangt heel erg af van de doelgroep die je met een artikel aan wilt spreken. Zeker de wat laagdrempelige en trendgevoelige artikelen worden makkelijk gedeeld via netwerken als Twitter, zie bijvoorbeeld artikelen over de iPad.

    Voor Publishr.nl werkt Twitter als verkeersbron goed en sinds de introductie van de Tweet / TweetMeMe knop merken we hier een aanzienlijke toename van het verkeer, ten opzichte van de betrekkelijk kleine knoppen onderaan het artikel. Dit zorgt er voor dat deze knop zijn prominente positie absoluut heeft verdiend. De hoeveelheid ‘shares’ staat absoluut nog niet in verhouding tot het aantal views, maar we zien dat we het delen met deze knop wel eenvoudiger hebben gemaakt.

    Wat betreft Facebook zijn we nog erg in de experimenterende fase. Hierover hoop ik binnenkort een en ander te kunnen schrijven. Tot nog toe is het aantal keer dat een artikel via deze weg wordt gedeeld beperkt.

  3. @Hugo: Qua resultaat is deze tweet van Frankwatching wel interessant:

    http://twitter.com/Frankwatching/status/24407197467

    Blijkbaar de 5e verkeersbron. Potentie genoeg dus.

  4. @Remko: Ben benieuwd of wij dit op termijn ook kunnen melden. Ik zal hier volgende maand op terugkomen.

  5. Dirkjan zegt:

    Wat ik me afvraag is of dit effect kan hebben op hoe rechters kijken naar je auteursrecht. Als jij duidelijk aangeeft met dit soort buttons dat mensen een deel van je content gratis klakkeloos mogen kopieren, het eigenlijk zelfs waardeert als je content ook voor een deel op andere websites terecht komen, heeft dat nog invloed op het hergebruiken van een groter deel van de content? Zoals de discussie over Cozzmoss die jullie eerder noemden?

  6. @Dirkjan: Deze knoppen zijn geen vrijbrief om content klakkeloos te kopiëren, maar dienen slechts om meer bezoek te genereren voor de site. De tekst die wordt gedeeld is in het geval van Publishr.nl slechts maximaal de hoeveelheid content die ook in de RSS-feed verschijnt. Dit betreft een eerste alinea die als trigger dient om het volledige artikel te lezen.

    Deze knoppen dienen niet om de volledige content over te nemen. Dit staat dan ook geheel los van de discussie over auteursrecht.

  7. Ik heb de button als positief ervaren…

  8. [...] zowel actief informatie te delen via social media met behulp van eigen accounts, als het bieden van social share mogelijkheden, kan een vliegwiel ontstaan om content sneller te laten indexeren. Dit komt tevens [...]

  9. Furore zegt:

    Sinds de komst van Google plus ben heb ik die button ook een mooi plekje gegeven op mn website. En de Facebook like button is me ook goed bevallen, sinds de integratie van die Like button hebben we meer fans en dus followers op Facebook….