Reacties

  1. Kun je al een antwoord geven op de vraag die je zelf ook stelt: werkt het? Zijn er al best practices? Is er een effect van de sociale knoppen te merken op traffic of conversie?

    Groet van Hugo

  2. Of het werkt hangt heel erg af van de doelgroep die je met een artikel aan wilt spreken. Zeker de wat laagdrempelige en trendgevoelige artikelen worden makkelijk gedeeld via netwerken als Twitter, zie bijvoorbeeld artikelen over de iPad.

    Voor Publishr.nl werkt Twitter als verkeersbron goed en sinds de introductie van de Tweet / TweetMeMe knop merken we hier een aanzienlijke toename van het verkeer, ten opzichte van de betrekkelijk kleine knoppen onderaan het artikel. Dit zorgt er voor dat deze knop zijn prominente positie absoluut heeft verdiend. De hoeveelheid ‘shares’ staat absoluut nog niet in verhouding tot het aantal views, maar we zien dat we het delen met deze knop wel eenvoudiger hebben gemaakt.

    Wat betreft Facebook zijn we nog erg in de experimenterende fase. Hierover hoop ik binnenkort een en ander te kunnen schrijven. Tot nog toe is het aantal keer dat een artikel via deze weg wordt gedeeld beperkt.

  3. Wat ik me afvraag is of dit effect kan hebben op hoe rechters kijken naar je auteursrecht. Als jij duidelijk aangeeft met dit soort buttons dat mensen een deel van je content gratis klakkeloos mogen kopieren, het eigenlijk zelfs waardeert als je content ook voor een deel op andere websites terecht komen, heeft dat nog invloed op het hergebruiken van een groter deel van de content? Zoals de discussie over Cozzmoss die jullie eerder noemden?

  4. @Dirkjan: Deze knoppen zijn geen vrijbrief om content klakkeloos te kopiëren, maar dienen slechts om meer bezoek te genereren voor de site. De tekst die wordt gedeeld is in het geval van Publishr.nl slechts maximaal de hoeveelheid content die ook in de RSS-feed verschijnt. Dit betreft een eerste alinea die als trigger dient om het volledige artikel te lezen.

    Deze knoppen dienen niet om de volledige content over te nemen. Dit staat dan ook geheel los van de discussie over auteursrecht.

  5. Sinds de komst van Google plus ben heb ik die button ook een mooi plekje gegeven op mn website. En de Facebook like button is me ook goed bevallen, sinds de integratie van die Like button hebben we meer fans en dus followers op Facebook….