Home » Ganzenveerinterview

Marc van Ree (HvN): ‘Het is mijn vurige wens nóg meer betrokkenheid onder onze kijkers te realiseren.’

Geschreven door (DeRedactie) op dinsdag 11 januari 2011 reacties
Marc van Ree (HvN): ‘Het is mijn vurige wens nóg meer betrokkenheid onder onze kijkers te realiseren.’

In de rubriek ‘Ganzenveerinterview’, verzorgd door [DeRedactie], komen vooraanstaande mediamensen aan het woord. Vaak zijn dit hoofdredacteuren. De geïnterviewde geeft de ‘veer’ door aan een collega-hoofdredacteur. Deze keer Marc van der Ree, hoofdredacteur van Hart van Nederland.

Wat was jouw eerste baan in de journalistiek?

Stagiair Avro Televizier (voorloper Netwerk)

Waarom heb jij destijds voor de journalistiek gekozen?

Tijdens rechtenstudie focus op media- en informatierecht, omroeprecht en uitingsvrijheid. Wens om theorie in de praktijk te brengen.

Hoe zou je jouw stijl als hoofdredacteur beschrijven?

Betrokken. Richting kijker en redactie. Diezelfde betrokkenheid verlang ik trouwens van alle medewerkers.

Wat is jouw grondregel, jouw onwankelbaar principe?

Luisteren naar onze kijkers. De journalisten op onze redactie bepalen niet wat ZIJ het belangrijkste nieuws vinden maar selecteren onderwerpen waarvan ze denken dat die de kijkers bezighouden.

Wat is/was jouw mooiste hoofdredacteur-moment?

Het gevoel na een bijzondere nieuwsdag zoals het Koninginnedag-drama. Als je met de hele redactie rond middernacht terugblikt op een extreem hectische dag met extra uitzendingen waar iedereen het beste van zichzelf geeft. Dat gevoel op dát moment blijft bijzonder.

Welke kant van het hoofdredacteurschap vind je de aardigste?

De inhoudelijke kant. Alle mogelijke items worden bij ons uitvoerig besproken en gewogen. En na uitzending uitgebreid geëvalueerd. Ik bemoei me daar graag tegenaan.

Wie is in jouw vak de beste?

Daar kan ik geen antwoord op geven. Een combinatie van allerlei kwaliteiten op verschillende gebieden maakt iemand tot een goede hoofdredacteur. Iedere redactie heeft een eigen dynamiek die vraagt om een bepaald type leiderschap.

Op welke prestatie ben je trots?

Trots op het vormen en het in standhouden van een hechte redactie waar keihard gewerkt wordt om een programma te maken dat er toe doet.

Aan welke onderdelen van het hoofdredacteurschap heb je echt een hekel?

Een aantal taken die ik gelukkig met een gerust hart kan overlaten aan mijn productieleider.

Wat is jouw grootste blunder geweest?

Ongetwijfeld zullen die er zijn maar er is er niet eentje die er echt uitspringt.

Wat wil je absoluut nog bereiken/realiseren?

We zijn volop bezig het merk ‘Hart van Nederland’ over meerdere platformen uit te rollen. Het is mijn vurige wens nóg meer betrokkenheid onder onze kijkers te realiseren. Nationaal, regionaal maar ook lokaal.

Wie zou je graag nog eens interviewen?

Een aantal leden van de Koninklijke familie. Willem-Alexander heeft ooit eens in een interview gezegd dat hij naar Hart van Nederland kijkt als ie wil weten wat zich in ons land afspeelt. Het zou mooi zijn als een tv-gesprek met hem eens niet afgenomen wordt door een voor de hand liggende journalist van de publieke omroep.

Wat raad je jonge redacteuren aan die aan het begin van hun carrière staan?

Met open vizier recht op je doel af. Wees altijd betrokken en trots, durf fouten te maken en hou altijd een gezonde dosis wantrouwen: laat je niks wijsmaken!

Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?

Als ik geen programmamaker was geworden, zou ik zeer waarschijnlijk de advocatuur zijn ingerold.

Wie is jouw favoriete schrijver/journalist?

Lees graag en veel. Daardoor ook niet echt een lievelingsschrijver. Maar de wijze waarop John Irving zijn lezers zijn romans kan intrekken, vind ik briljant.

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , , ,

Anke Brummerhop is directeur van bureau [De Redactie]. [De Redactie] helpt uitgevers om snel en efficiënt redactionele vacatures in te vullen. Dit kan gaan om een tijdelijke of projectmatige detachering, om bemiddeling naar een vaste functie of om het uitbesteden van een deel van de redactionele productie. [De Redactie] bemiddelt in alle vacatures op het gebied van communicatie, tekst en beeld, voor print en online. Daarnaast biedt [De Redactie]Trainingen een uitgebreid programma trainingen en workshops op het gebied van crossmediale redactie, schrijfvaardigheden, beeld en communicatie. Alle cursussen zijn individueel te boeken of als op maat gemaakte incompanytraining kijk op www.deredactietrainingen.nl.
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. Pyjama shop zegt:

    Hart van Nederland, totaal niet mijn ding.
    Des te grappiger om dit een keer te lezen!