Home » Social media, Spotlight, Trends

Facebook vs. E-mail: Aan welk bestand moet je bouwen?

Geschreven door (Liones) op maandag 20 juni 2011 reacties
Facebook vs. E-mail: Aan welk bestand moet je bouwen?

Afgelopen woensdag verscheen er op het blog van Mequoda (aanrader) een interessant vergelijking tussen twee ‘marketing tools’. In het artikel stelt men zich de vraag of je beter je energie kan steken in het uitbouwen van je Facebook netwerk, of kan je beter focussen op nieuwsbrieven.

De inleidende vraag is hoe je de marketing activiteiten zou inrichten als je Facebook aanhang net zo groot is als het abonnee bestand van de nieuwsbrief. Zou je potentiële Facebook fans ook ‘bestoken’ met whitepapers? Of zou je dit platform gewoon ‘social’ laten groeien?

Een eerste interessante waarneming (bron: FastCompany) is dat social media een aandeel heeft van 60% in alle ‘click throughs’. Voor e-mail is dit percentage 31%. Dit maakt een Facebook bestand dat even groot is als je e-mail bestand dus nog interessanter.

Vervolgens maakt Mequoda een berekening van het resultaat wanneer beide marketing instrumenten over 10.000 abonnee’s zouden beschikken.

E-mail: Verzending van een nieuwsbrief

  • Dit vergt opmaak, testen en schrijven van e-mail vriendelijke ‘subjects’
  • Een percentage van deze verzending verdwijnt in spam filters en bouncers
  • Als je bounce percentage 5% is dan bereik je uiteindelijk 9.500 abonnees
  • De gemiddelde ‘open rate’ van de ‘publishing industry’ is 18,43% (bron: MailChimp). Dit betekent dat 1,751 mensen de mail openen.
  • De gemiddelde ‘click rate’ is 3,39% (bron: MailChimp). Dit betekent dat maar 59 van de 1.751 mensen je website bezoeken.
Al de moeite van een nieuwsbrief verzending doe je dus maar voor 59 mensen. Natuurlijk is het zo dat bij automatische nieuwsbrieven de inspanning een stuk minder is.

 

Facebook: Plaatsing van een artikel op je ‘wall’

  • Geen opmaak en redactionele ‘problemen’
  • Geen bouncers, maar allemaal kwalitatieve accounts
  • Geen bouncers, dus je bereikt werkelijk 10.000 mensen
  • Door het ontbreken van bouncers leest 18,43% oftewel 1.843 mensen zien je bericht.
  • Als we hetzelfde ‘click ratio’ van 3,39% (onwaarschijnlijk) hanteren betekent dit dat er 62 mensen je website bezoeken
  • MAAR, de gemiddelde Facebook (dus geen FB advertenties) klik/open ratio is 6,49% (bron: AdAge). Wanneer we dat percentage toepassen op het bereik van 10.000 dan levert dat 649 bezoeken aan je website op. Oftewel 590 pageviews meer of 1000% effectiever dan e-mail.

 

Volgens deze berekening is het hebben van een even grote Facebook groep dus vele malen efficienter dan je nieuwsbrief. En als dat werkelijk het geval is waarom zou je ook niet dezelfde ‘list-building’ strategie hanteren? Het vragen aan iemand om je pagina te ‘liken’ voordat zij de gratis whitepapers kunnen downloaden is voor de meeste gebruikers een ‘low-risk’ transactie. Misschien zelfs nog wel een veel lagere drempel dan het achterlaten van een e-mailadres. Is het dan geen risico dat mensen na het downloaden je meteen weer ‘unliken’? De belofte van meer gratis whitepapers en andere ‘free’ producten zal er waarschijnlijk voor zorgen dat dat niet gebeurt. Dat is immers ook de reden dat mensen nieuwsbrief abonnee blijven bij hun favoriete online winkels.

Ik kan deze blogpost dan ook niet anders eindigen met de tip om onze Facebook pagina te ‘liken’. (Dan beloven wij dat we in de toekomst dit platform beter zullen benutten.)

 

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , , ,

Remko Zuiderwijk is tegenwoordig Operationeel Manager bij Liones. Maar naast deze functie is er een liefde voor online projecten die komt uit zijn vorige functie als Projectmanager/Consultant. Vooral op gebieden als conceptontwikkeling, verdienmodellen, social media en usabillity adviseert hij nog dagelijks klanten. Tot slot is hij een van de initiatiefnemers van het weblog Publishr.nl. Vragen? Neem gerust contact op via mijn LinkedIn of mijn Google Profiel
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. Het antwoord is natuurlijk dat je beide kan doen als bedrijf, zeker als je in de business to consumer markt zit. Beide zijn op verschillende manieren in te zetten.

  2. Interessant. Maar toch een beetje te kort door de bocht:

    - Nieuwsbrief-abonnees komen vanzelf binnen; Facebook-vrienden moet je meer tijd in investeren
    - De gemiddelde opens / clikckthroughs die MailChimp opgeeft, zijn echt heel laag; wij zitten op 50% opens / 20% kliks, zelfs in de slechte maanden.

  3. Dirkjan zegt:

    Zoals gewoon zijn jullie weer appels met peren aan het vergelijken. Zo succes is Facebook bij lange na niet. Zie hier bijv. de resultaten van een totaal ander onderzoek onder 400 miljoen mensen.

    http://searchengineland.com/report-only-3-to-7-5-of-fans-view-posts-from-a-facebook-page-82732

  4. Nico Oud zegt:

    Ik ben het met Remco eens… volgens mij is het nog lang niet zo ver dat Facebook mail de gewone email vervangt. Ik vraag me ook af hoeveel mensen zitten te wachten op al die reclame boodschappen in hun Facebook mail.

  5. Remko zegt:

    @Jacob: Waarom zouden Facebook fans niet vanzelf binnenkomen? En voor wat betreft de percentages, het blijven natuurlijk gemiddelden. Hangt sterk van de kwaliteit van de nieuwsbrief af en de doelgroep.

    @Dirkjan: Laat ik vooropstellen dat wij geen appels met peren aan het vergelijken zijn. Het is ‘samenvatting’ van wat Mequoda onderzocht heeft.

    Voor wat betreft de link. Volgens mij zijn dat ook appels met peren, want het gaat als ik het goed lees om het bereik van de Facebook Page, terwijl Mequoda het had over de ‘click through’ op berichten die op andermans ‘wall’ verschijnen.

    @Nico: Het gaat niet alleen om de mail. Het fijne van Facebook vind ik juist dat wanneer je een bedrijf, merk, artikel leuk vind je alleen iets op je wall te zien krijgt al er wat gepost wordt. Vind je het vervelend, dan kan je ervoor kiezen om wel ‘bevriend’ te blijven, maar niet meer de berichten op je wall te tonen. Bijna ‘best of both’ worlds.

  6. Artikel: Is het dan geen risico dat mensen na het downloaden je meteen weer ‘unliken’?

    Je hoeft niet nog meer te geven om mensen te weerhouden van een ‘unlike’. Leuk om het principe van wederkerigheid toe te passen en mensen eerst te laten ‘ liken’. Als je echt uitgaat van de werking van wederkerigheid, dan zou je eerst hun iets moeten geven in plaats van eerst een actie van hun kant te vragen. In loop van tijd zullen ze je in de meeste gevallen een gunst verlenen, bijvoorbeeld een like :)

    Betreft het unliken na een like voor een whitepaper!

    Commitment en consistentie; “Mensen willen in overeenstemming leven met hun woorden, attitudes en daden”. Het zou niet consistent zijn als ze de pagina weer unliken!

    Leuke post verder!

  7. [...] een saai imago en de reputatie dat ze toch niet worden gelezen. Eerder dit jaar stond er al een bericht op Publishr.nl dat je beter je tijd in Facebook kon steken dan in nieuwsbrieven. Waarom blijven de [...]