Home » Social media, Spotlight

Twitter is dé tool voor redacteuren

Geschreven door (Liones) op dinsdag 6 december 2011 reacties
Twitter is dé tool voor redacteuren

Van alle social media is Twitter het meest geschikt als tool voor redacteuren. Twitter heeft als eigenschap dat het korte berichten zijn, tweets zijn namelijk maximaal 140 karakters, en dat het actueel is. Na een gebeurtenis is vaak eerder informatie te vinden op Twitter dan op nieuwssites. Actualiteit en het gemakkelijk lezen van de korte berichten maken Twitter de ideale informatiebron voor redacteuren, maar op welke manier kunnen redacteuren nou echt voordeel halen uit Twitter?

Content Publishing

In het artikel Content publishing 2.0 op Publishr.nl is al een keer aangegeven dat in deze veranderende (online) wereld een andere mind-set en discipline nodig is van redacteuren. Met de komst van het internet is er voor redacteuren veel veranderd, maar met de komst van social media is er nog veel meer veranderd. Redacteuren zien social media als extra werk op de al zo drukke werkdag, terwijl het juist een perfecte tool is om informatie te verzamelen en te delen. De kunst is om social media, en Twitter in het bijzonder, te zien en te gebruiken als een tool voor de dagelijkse werkzaamheden in plaats van extra werkzaamheden.

Twitter als gratis informatiebak

Om een succesvol artikel te schrijven moet een redacteur goed onderzoek doen. Informatie zoeken over bepaalde onderwerpen is essentieel werk van een redacteur. Eén van de belangrijkste eigenschappen van social media is informatie delen. Twitter is dan ook een grote informatiebak waar redacteuren gratis gebruik van kunnen maken. Redacteuren kunnen Twitter gebruiken om nieuwe ideeën op te doen en om extra informatie over een bepaald onderwerp te vinden. Informatie vinden op Twitter kan op verschillende manieren.

Door middel van social media monitoring is het mogelijk om bepaalde woorden te filteren, dit kan onder andere met de gratis tool Tweetdeck. Via de uitgebreide zoekfunctie van Twitter zelf is het ook mogelijk om woorden te filteren in combinatie met de locatie. Voor redacteuren die voornamelijk regionaal bezig zijn is dit erg handig. Door social media ligt elke gebeurtenis tegenwoordig ergens digitaal vast. Hierdoor is het voor redacteuren mogelijk om terug te kijken in de tijd en te zien wat er op dat moment allemaal is geschreven over het desbetreffende onderwerp. Zoeken in Twitter kan slecht tot enkele maanden terug, de tool Topsy biedt de mogelijkheid om Tweets te zoeken tot drie jaar geleden.

Een groot voordeel van Twitter is het directe contact met mensen. Hierdoor is het namelijk mogelijk om direct contact te leggen met moeilijk bereikbare mensen, vaak zit hier nog een vervelende pr-medewerker tussen. Via Twitter is het dan ook mogelijk om deze mensen te ontwijken en reacties te krijgen van mensen terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling was. Door het directe contact is het ook mogelijk om aan extra informatie te komen door gratis hulp van de massa, crowdsourcing. Een mooi voorbeeld is een Amerikaans artikel naar het expres verbergen van condooms door drogisterijen in Colorado. De redacteur van het artikel wilde van zoveel mogelijk drogisterijen weten of er daadwerkelijk moeilijk condooms gekocht konden worden. Via Twitter vroeg zij of er die week mensen naar de drogisterij gingen en mee wilde werken aan een onderzoek. Uiteindelijk hadden 17 mensen zich bij haar aangemeld om 64 winkels te controleren wat aantoonde dat condooms helemaal niet moeilijk verkrijgbaar waren. De mate waarin mensen bereidt zijn om te participeren in crowdsourcing activiteiten is wel afhankelijk van hoe actief de redacteur op Twitter is. Social media is gebaseerd op geven en nemen, als personen alleen maar nemen dat zullen andere mensen ook weinig geven.

Twitter strategie

Zoals net al aangegeven bestaat social media uit geven en nemen. Het consumeren van extra informatie voor artikelen is vooral het “neem” gedeelte hiervan. Het “geef” gedeelte van social media kan op veel verschillende manieren.

Het is altijd goed om gesprekken met andere te beginnen op Twitter of persoonlijke tweets te plaatsen. Hierdoor krijgen mensen het gevoel dat er daadwerkelijk een persoon achter het account zit en niet dat het een standaard rss-feed van een nieuws- of blog site is. Hier ligt wel het gevaar dat het niet overdreven moet worden. Tweets over het uitlaten van je hond is minder relevant dan een Tweet over een presentatie die je ergens gaat geven. Ook “behind-the-scenes” Tweets van redacteuren over grote publicaties die gaan plaatsvinden werken goed. Volgers krijgen dan echt het gevoel dat ze iets extra’s krijgen door het volgen en zijn dan ook eerder bereid om iets voor de redacteur te doen.

Het delen van informatie is de corebusiness van Twitter. Redacteuren worden dan ook geacht om informatie delen, maar dit geldt ook voor de artikelen. Na het schrijven van een artikel heeft een redacteur verschillende opties om het artikel nog meer onder de aandacht te brengen. Een aantal dagen na publicatie is het mogelijk om het nog een keer te Tweeten, of als een oud artikel ineens weer actueel is geworden door een bepaalde ontwikkeling kan een redacteur ook weer via Twitter het onder de aandacht brengen. De CTR (clickthrough-rate) van Twitter is beduidend hoger dan alle andere social media. In de webanalytics van verschillende sites is Twitter al een substantiële verkeersbron. Via de tool bitly kunnen links verkort worden, maar is ook te zien hoe vaak er op de link geklikt is.

Een minder voorkomende strategie op het gebied van Twitter is te kiezen om een apart Twitter account te maken voor bepaalde dossiers, dit is alleen wel erg relevant bij doorlopende onderwerpen. Een economische redacteur kan nu bijvoorbeeld een apart account aanmaken voor alle informatie over de euro crisis. Elke dag komt er informatie over de euro crisis bij en hier zullen veel mensen specifiek in geïnteresseerd zijn.

Twitteronderzoek Paul Lewis

Paul Lewis is journalist van the Guardian en heeft met hulp van Twitter twee grote zaken onderzocht. In beide gevallen ging het over een dubieuze doodsoorzaak van een persoon op een openbare plek waar overheidsfunctionarissen bij betrokken waren. Lewis heeft tijdens dit onderzoek de macht van Twitter volledig kunnen gebruiken. Hij was in staat om informatie uit het verleden terug te vinden, mensen te bewegen tot crowdsourcing, getuigen te vinden en extreem moeilijk bereikbare mensen te bereiken. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de officiële verklaring van de politie werd ontkracht en de daadwerkelijke doodsoorzaak van beide personen kon worden vastgesteld. Lewis is erg overtuigd in de kracht van social media en om samen met mensen op social media onderzoek te doen naar bepaalde zaken, dit wordt citizen journalism genoemd. In het onderstaande filmpje legt Paul Lewis uit hoe hij beide onderzoeken met behulp van Twitter heeft uitgevoerd. Een echte aanrader voor elke redacteur die nog sceptisch is over de kracht van Twitter!

 

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , , ,

Tim Stierman is als online marketing consultant werkzaam voor internetbureau Liones. Zijn specialisaties zijn web analytics, zoekmachineoptimalisatie, conversieoptimalisatie, social media en trends in marketing. Volg hem op Twitter of kijk voor meer informatie op zijn LinkedIn profiel of Google profiel.
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. [...] Twitter is dé tool voor redacteuren News] Tweet Twitter is dé tool voor redacteuren Via Twitter vroeg zij of er die week mensen naar de drogisterij gingen en mee wilde werken aan een onderzoek. Uiteindelijk hadden 17 mensen zich bij haar aangemeld om 64 winkels te controleren wat aantoonde dat condooms helemaal niet moeilijk … Read more on Publishr – weblog voor uitgevers (Blog) [...]

  2. [...] Op welke manier kunnen redacteuren nou echt voordeel halen uit Twitter? Eén van de voorbeelden uit het artikel: [...]

  3. [...] Verfügung: Zum einen das deutschlandweit bekannte Piwik und Open Webanalytics s more… Twitter is dé tool voor redacteuren – Publishr – weblog voor uitgevers (Blog) – publishr.nl 12/06/2011 Twitter is dé tool voor redacteurenPublishr – weblog voor [...]

  4. Hi, I do believe this is a great web site. I stumbledupon
    it ;) I will come back yet again since I saved as a
    favorite it. Money and freedom is the greatest way to change,
    may you be rich and continue to help others.