Home » Social media, Spotlight, Trends

De opkomst van #twitterspam

Geschreven door (Liones) op vrijdag 17 februari 2012 reacties
De opkomst van #twitterspam

Vorige week was ik aanwezig op The Social Conference. Zoals verwacht was #TSC12 heel de dag trending topic op Twitter. Omdat ik wilde zien wat er allemaal over The Social Conference werd gezegd hield ik via Tweetdeck  #TSC12 in de gaten. Naar mate de dag voorderde kwamen steeds meer schaars gekleden vrouwen op de timeline van #TSC12. Rond 16.00 was ongeveer 50-75% van alle inkomende tweets op #TSC21 spam. A new problem was born…

Event hashtag

Het communiceren van een hashtag (#) voor een bepaalt event is al goed ingeburgerd. Bedrijven vinden het belangrijk dat alles op één hashtag binnenkomt zodat alles goed en gemakkelijk te monitoren is. De heilige graal is ervoor te zorgen dat het uiteindelijk een trending topic wordt op Twitter. Het bereiken van een trending topic op Twitter wordt gezien als de belangrijkste social media succesfactor voor evenementen die er is. Het grote voordeel van een trending topic is het vergroten van buzz rond het evenement. Trending topics komen bij iedereen op zijn twitter-homepage te staan, hierdoor is het voor iedereen op Twitter mogelijk om relatief makkelijk in aanraking te komen met jouw hashtag, en daardoor met jouw evenement en bedrijf. Hoe meer mensen de hashtag zien, en ook binnen deze hashtag gaan participeren, hoe groter de buzz voor deze hashtag. Deze extra aandacht voor de hashtag kan voor veel extra traffic zorgen. Als organisatie van het evenement is het belangrijk om voldoende interessante linkjes t e plaatsen op de timeline van de hashtag. De mensen die de hashtag volgen kunnen dan vervolgens via deze links naar de verschillende websites van de organisatie geleidt worden. Kort samengevat kan een goed lopende hashtag, of zelfs een trending topic, leiden tot extra online conversie.

Spam op de #

De extra aandacht die een goed lopende hashtag met zich meebrengt heeft ook een groot nadeel. #TSC12 was bijna heel de dag trending topic op Twitter. Dit zorgde ervoor dat veel mensen die niet op het evenement aanwezig waren, wel veel konden meekrijgen van het evenement. Zo werden er door de organisatie, mediapartners en bezoekers links geplaatst met  interessante presentaties of quotes. Voor de promotie van het evenement is dit natuurlijk erg goed, maar naar mate de dag vorderde kwamen er steeds meer ‘vreemde’ tweets binnen op #TSC12.
Spam on Twitter
De snelheid waarmee de spam tweets de timeline van #TSC12 overnamen was indrukwekkend. De timeline van #TSC12 was rond 16.00-17.00 voor 50%-75% overgenomen door de spam. Dit zorgde ervoor dat de relevante tweets er moeilijk tussenuit te halen waren en de aandacht voor #TSC12 snel verslapte. Gelukkig voor The Social Conference was dit aan het einde van de dag, daardoor bleef de ‘schade’ redelijk beperkt.

Social media mashup

De oplossing voor deze twitterspam had The Social Conference zelf al in handen: een social media mashup. Een mashup haalt content uit andere sites en verwerkt deze tot een nieuwe toepassing. Een social media mashup kan bijvoorbeeld tweets, blogs, foto’s en video’s die zijn getaged met een bepaalde hashtag laten zien in een nieuwe site.
De Elfstedentocht social media mashup

Op The Social Conference waren meerdere grote schermen met een social media mashup aanwezig, alleen was deze mashup voor de bezoekers zelf niet beschikbaar. Een gemiste kans. Voor bezoekers, of andere geïnteresseerde, die een bepaalde hashtag willen monitoren is een mashup een ideaal dashboard. Ze kunnen via een applicatie meerdere social media in de gaten houden. Verder weet niet iedereen hoe ze iets moeten monitoren op social media. Het aanbieden van een website met een social media mashup heeft voor deze groep dan ook veel toegevoegde waarde. Voor de organisator heeft het als grote voordeel dat de bezoekers op een eigen website zitten, hierdoor kan spam worden gefilterd en is er extra ruimte voor marketingactiviteiten. Op de mashup kunnen bijvoorbeeld banners van partners of adverteerders geplaatst worden, bovendien is er de mogelijkheid om eigen producten en diensten te promoten. Verder kan de conversatie wel gewoon verder gaan via de verschillende social media, hierdoor is de kans nog steeds aanwezig dat het een trending topic wordt en geïnteresseerde mensen aantrekt, maar het spamloos monitoren van een timeline kan nu een stuk eenvoudiger.

Kans voor evenementen

Dit voorbeeld van twitterspam op #TSC12 laat goed zien wat het nadeel is om communicatie via een extern kanaal (Twitter) te laten lopen. Evenementen moeten proberen om de bezoekers zoveel mogelijk hun eigen tools en applicaties te laten gebruiken. Hierdoor hebben organisaties zelf alles in de hand en biedt het ook nog extra marketing mogelijkheden.

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , ,

Tim Stierman is als online marketing consultant werkzaam voor internetbureau Liones. Zijn specialisaties zijn web analytics, zoekmachineoptimalisatie, conversieoptimalisatie, social media en trends in marketing. Volg hem op Twitter of kijk voor meer informatie op zijn LinkedIn profiel of Google profiel.
Bekijk meer berichten van