Home » Social media, Spotlight, Trends

Facebook Timeline voor Pages: voor- en nadelen

Geschreven door (Liones) op woensdag 7 maart 2012 reacties
Facebook Timeline voor Pages: voor- en nadelen

Facebook gaat de bedrijfspagina’s omzetten naar ‘timeline’-pagina’s. Dit betekent dat er wijzigingen in vormgeving en functionaliteit plaats zullen vinden. Er is hier geen ontkomen aan. Op dit moment kun je al handmatig overstappen, vanaf 30 maart worden alle pagina’s automatisch gemigreerd. Wij zetten de belangrijkste wijzigingen op een rijtje.

Facebook Timeline vormgeving

De eerste en meest opvallende wijziging is de vormgeving. Net als de profielpagina’s van gebruikers krijgen alle pagina’s nu de beschikking over een coverfoto.In de grote openingsfoto kan direct een beleving worden neergezet. Het is niet toegestaan om hierin een actie op te nemen. Deze worden door Facebook streng afgestraft. De profielfoto wordt hier overheen geplaatst.

Alle berichten worden nu chronologisch getoond, waarbij het binnen de vormgeving mogelijk is om berichten bovenin vast te zetten. Zo kan extra aandacht worden gegeven aan de belangrijkste items. Berichten blijven dan een week bovenaan de tijdlijn staan. Het is ook mogelijk om berichten te verbergen of juist groter te tonen (‘hoogtepunt’). Op deze manier kan meer relevantie worden toegekend aan de informatie op de pagina.

Veel handige informatie voor vormgevers is te vinden in de ‘Facebook Timeline Cheat Sheet‘ van Dreamgrow. Hierin staan alle formaten beschreven. Handig om er naast te hebben liggen tijdens het ontwerpen!

Call to action

Het menu wordt in de Timeline-versie direct onder de coverfoto getoond. Om bezoekers naar applicaties te trekken kunnen afbeeldingen worden toegevoegd aan de links. De volgorde van de applicaties kan ook worden gewijzigd. Het is niet meer mogelijk om bij het openen van een Facebook-pagina direct een applicatie te tonen.

Wanneer er acties actief zijn, dan is het praktisch om deze te versterken met een bericht wat bovenaan de pagina wordt vastgezet. Hierin kan een verwijzing worden opgenomen naar de specifieke applicatie.

Fangate

De welkomspagina of ‘fangate’, waarmee tot nu toe veel ‘likes’ worden verzameld, bestaat niet meer in de nieuwe situatie. Alle pagina’s zijn direct te bezoeken, zonder dat er eerst op de ‘vind ik leuk’-knop geklikt moet worden. Dit vereist dat de pagina nog boeiender wordt gemaakt, zodat bezoekers zich hier mee willen associëren.

Wanneer het doel van de pagina enkel is om ‘likes’ te verzamelen, dan wordt de uitdaging groter voor de marketeers met deze nieuwe variant.

Geschiedenis

De timeline biedt de mogelijkheid om meer te doen met historie. Binnen de mediawereld heeft bijvoorbeeld het Reformatorisch Dagblad haar Facebook-pagina al aangepast naar de timeline. Dit geeft een goede kijk in de geschiedenis van het bedrijf.


Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , ,

Maarten van Vulpen is als business analist en consultant werkzaam voor internetbureau Liones. Specialisaties zijn zoekmachineoptimalisatie, webanalytics en trends. Kijk voor meer informatie op mijn LinkedIn profiel of op .
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. Sinds wij de fanpage van de Zeeuwse Top 40 (http://www.facebook.com/dezeeuwsetop40) omgezet hebben naar de nieuwe TL is deze niet meer openbaar te benaderen, dus zonder dat je bent ingelogd. In de instellingen is niet terug te vinden hoe dit ongedaan te maken. Heeft iemand hier wellicht een oplossing voor?

  2. Stap in de goede richting van Facebook! Vele nieuwe mogelijkheden wat betreft uitstraling maar ook qua interactie mogelijkheden met de doelgroep.