Home » Business, Spotlight

Teletekst doet het goed. Opvallend of logisch?

Geschreven door (Liones) op vrijdag 23 maart 2012 reacties
Teletekst doet het goed. Opvallend of logisch?

Intomart Gfk publiceerde deze week een persbericht onder de titel ‘Spectaculaire toename tablet-gebruikers’. Hierin veel interessante cijfers en één opvallende zin.

Eerst de tablet cijfers:

Het aantal bezitters van iPads en andere tablets is per december 2011 gestegen tot 1,7 miljoen Nederlanders (14% van de internettende bevolking). In de tweede helft van 2011 zijn er bijna een miljoen gebruikers bijgekomen. In juni 2011 waren 725.000 personen in het bezit van een tablet (6% van de internettende bevolking). Daarnaast zijn er nog eens 1,7 miljoen Nederlanders van plan binnen afzienbare tijd een tablet aan te schaffen. 266.000 Nederlanders zijn van plan met Sinterklaas of Kerstmis een tablet cadeau te doen. De eerste iPad kwam pas anderhalf jaar geleden, medio 2010, op de markt en maakt een spectaculaire opmars door. Een groot aandeel van de gebruikers betreft een iPad van Apple. Een aanzienlijk deel van de tablets is inmiddels al van een ander merk.

Top apps op de tablet

De tablet wordt door de meeste bezitters dagelijks gebruikt. Het gebruik is vaak gedeeld met anderen in het gezin, gemiddeld heeft een tablet 2,3 gebruikers. Gemiddeld zijn er 20-25 apps gedownload. Het meest wordt het tablet gebruikt voor internetten, e-mailen en social media. Daarnaast zijn spelletjes en video/televisiekijken populaire bezigheden. De top 3 media-apps op de tablet zijn YouTube, UitzendingGemist en NU HD.

Gemiddeld 15 apps op een smartphone

Ook de smartphone laat een sterke opmars zien. In december 2011 zijn er bijna 5,5 miljoen bezitters (45% penetratie onder de internetpopulatie), een toename van bijna 820.000 ten opzichte van een half jaar geleden in juni 2011. De smartphone wordt veel gebruikt voor internet, social media en e-mailen. De smartphone wordt vaker dan de tablet gebruikt voor het maken van foto’s en radio luisteren. Op de smartphone zijn gemiddeld 15 apps binnengehaald. De top 3 van gebruikte media- apps op smartphones bestaat uit NU, YouTube en Telegraaf. Op de vierde plaats staat Teletekst. Het is opvallend hoe een klassiek product als Teletekst zo dominant aanwezig blijft in de nieuwe digitale omgeving.

En dat vind ik dus opvallend. Die laatste zin: “Het is opvallend hoe een klassiek product als Teletekst zo dominant aanwezig blijft in de nieuwe digitale omgeving.” Waarom is dat opvallend? Het is een sterk merk, kent sinds jaar en dag vele gebruikers, biedt waardevolle informatie, is altijd up to date. Ja, je moet soms wat nummers intikken, maar bij massa’s mensen zit een pagina als 818 in het geheugen gegrift en zie daar als niet-“klassiek product” maar eens tussen te komen. Het is eerder opvallend hoe sommige “klassieke producten” niet in het genoemde lijstje voorkomen.

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , ,

Taeke Kuyvenhoven is creatief directeur bij Liones en helpt opdrachtgevers bij het bepalen van hun content strategie. Hij geeft advies en trainingen over content marketing en (online) verdienmodellen.
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. Grappige opmerking die je maakt aan het einde van je artikel. Ik gebruik zelf teletekst alleen maar voor 818 en 819. Puur vanwege het feit dat de app snel werkt en je ook nog eens je favoriete pagina kunt instellen als startpagina. Wat dat betreft zijn ze groot gebleven door zichzelf te blijven.

  2. Zeker opvallend, vond teletekst 10 jaar geleden al een gedateerd systeem.

    Gebruikte het vroeger alleen voor het weer en voetbalstanden, maar met de komst van smartphone kijk ik er nooit meer naar.

  3. Dirkjan zegt:

    @Alphasolutions – Nog opvallender, is om te ontdekken dat jij alleen de dikgedrukte zinnen leest? :-)

    Naast het nieuws en voetbalinformatie doet teletekst het ook nog steeds goed op beurskoersen en vluchtinformatie. Volgens mij kijkt men nog steeds het vaakst op teletekst naar vertrek- en aankomsttijden.

  4. Jasper zegt:

    Zo opvallend is het ook weer niet. Teletekst is niet flitsend maar wel actueel, vrij compleet en heeft een duidelijke structuur. Tekstueel kan het nog wat sterker maar geldt zeker ook voor veel apps en nieuwssites.

  5. Wat een ongelooflijk sterk merk is dat Teletext dan toch. Volgens mij was teletext bij de opkomst van het vaste web en de eerste mobiele websites ook steevast in de hoogste regionen te vinden.

  6. Rob Koghee zegt:

    Teletekst, ook weer zo’n prachtig voorbeeld van Keep It Simple Stupid. Vergelijkbaar met Startpagina, NU.nl etc. Iedereen begrijpt deze ‘navigatie’. Vergelijk dat eens met tijdschriften op de iPad ;-( En een niet onbelangrijk gegeven: Teletekst is één van de snelste en meest uitgebreide journalistieke media op het gebied van sportnieuws. Ofwel kwaliteit van content wint.