Home » Business, Spotlight

7 tips voor een crossmediale startup

Geschreven door (DeRedactie) op donderdag 19 april 2012 reacties
7 tips voor een crossmediale startup

Iedereen wordt uitgever’, hoor je wel eens. En inderdaad, ook organisaties die uitgeven niet tot hun kernactiviteit rekenen, worden meer dan ooit geconfronteerd met de vraag hoe ze optimaal kunnen communiceren met hun doelgroep in een snel veranderende informatiewereld. Hoe creëer je nou een goede ‘crossmediale mix’? Neem in ieder geval onderstaande basics in acht.

1.    Denk niet in kanalen maar in content

Niet zo lang geleden las ik als een van de doelstellingen in een uitgeefplan ‘Zoveel mogelijk kanalen inzetten om te communiceren met de doelgroep’. Dat is echter geen doel, maar een middel. Het doel is: optimaal communiceren met de doelgroep. Daartoe zet je die kanalen in die je helpen dat doel te verwezenlijken. De verhalen die je wilt doorgeven blijven de dragers van je succes. Kortom: alles begint, net als vroeger, bij de content.

2.    Zie je werkomgeving als een laboratorium

Veel meer dan vroeger kunnen we experimenteren. Alles wat je online doet kun je meten. Dat betekent dat we gedetailleerd kunnen volgen waar de belangstelling van onze lezers naar uitgaat. Maak van meten je tweede natuur. Deel de informatie uit Google Analytics met je collega’s. Zorg dat de hele redactie weet welk verhaal de meeste hits heeft gegenereerd. En kijk welke online rubrieken goed scoren en welke niet. Pas hieraan je redactionele beleid aan.

3.    Wees je bewust van je voortdurend veranderende rol als ‘informatiebemiddelaar’

De uitgever van vandaag is een spin in een web van communicatielijnen. Realiseer je dat je rol niet statisch, maar dynamisch is: regelmatig vinden uitgevers zichzelf opnieuw uit door nieuwe taken te definiëren. Niet zo lang geleden werd bijvoorbeeld de term ‘Content Curation’ geïntroduceerd. Die term staat voor het leveren van toegevoegde waarde door uit de enorme informatieberg de meest relevante content te selecteren, en die geordend naar de klant te brengen.

4.    Benut de mogelijkheden van de mix

De kracht van crossmediaal uitgeven zit ‘m voor een groot deel in het slim ‘aan elkaar knopen’ van verschillende contenttypen. Het gaat om de mix tussen print en online, of tussen een online verhaal, een filmpje en een interactief element. ’t Is allemaal evenwichtskunst, en vooral leren, leren, leren. En maak keuzes: het niet doen van bepaalde dingen is net zo waardevol als het wel doen.

5.    Formuleer doelen rondom je social media-activiteiten

Een Twitter-account of een LinkedIn-groep leveren het meest voor je op als je duidelijk formuleert wat je met die activiteiten wilt bereiken. Zet compact op een rijtje wat je gaat doen in – bijvoorbeeld – je LinkedIn-groep. De ervaring leert dat organisaties die zich met beleid op social media-platforms bewegen veel meer uit hun inspanningen halen dan organisaties die maar wat aanrommelen.

6.    Koppel je productplannen aan je organisatie

Kijk heel goed welke gevolgen je innovatieplannen voor de (werk)organisatie hebben. Wie gaat de LinkedIn-groep beheren? En: welke nieuwe competenties hebben we in ons team nodig om de nieuwe activiteiten optimaal te kunnen verrichten?

7.    Lees veel, en leer van mooie cases

Juist omdat de wereld om ons heen zo snel verandert, is het van belang dat je regelmatig een bezoek brengt aan plekken waar de ontwikkelingen beschreven en geduid worden. Denk aan Emerce.nl, Denieuwereporter.nl, Publishr.nl, IncT.nl en Rethinkingmedia.nl. Ga vooral op zoek naar originele cases van concullega’s. Want van één succesvol praktijkvoorbeeld leer je meer dan van tien columns (of een lijstje met ‘zeven tips…’).

Dit artikel is geschreven door Peter Runhaar en verscheen eerder in de nieuwsbrief van [De Redactie].

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , ,

Anke Brummerhop is directeur van bureau [De Redactie]. [De Redactie] helpt uitgevers om snel en efficiënt redactionele vacatures in te vullen. Dit kan gaan om een tijdelijke of projectmatige detachering, om bemiddeling naar een vaste functie of om het uitbesteden van een deel van de redactionele productie. [De Redactie] bemiddelt in alle vacatures op het gebied van communicatie, tekst en beeld, voor print en online. Daarnaast biedt [De Redactie]Trainingen een uitgebreid programma trainingen en workshops op het gebied van crossmediale redactie, schrijfvaardigheden, beeld en communicatie. Alle cursussen zijn individueel te boeken of als op maat gemaakte incompanytraining kijk op www.deredactietrainingen.nl.
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. [...] De 7 tips voor een crossmediale startup strategie. This entry was posted in Uitgeven. Bookmark the permalink. ← Previous Post [...]

  2. “Niet zo lang geleden las ik als een van de doelstellingen in een uitgeefplan ‘Zoveel mogelijk kanalen inzetten om te communiceren met de doelgroep’. Dat is echter geen doel, maar een middel. Het doel is: optimaal communiceren met de doelgroep”

    Helemaal mee eens!