Home » Spotlight, Techniek

De SEO succesformule

Geschreven door (Liones) op dinsdag 3 april 2012 reacties
De SEO succesformule

Bedrijven die online geld verdienen zijn sterk afhankelijk van het aantal bezoekers op hun site. Een stijging of daling van het aantal bezoekers kan direct gevolgen hebben voor de inkomsten. Om het aantal bezoekers vanuit zoekmachines op niveau te houden of te laten toenemen is zoekmachineoptimalisatie (SEO) een must. Welke factoren wel of niet belangrijk zijn voor SEO is vaak onduidelijk, daarom heeft Search Engine Land een overzichtelijk periodiek systeem van de belangrijkste SEO elementen ontwikkeld.

SEO factoren
Zoekmachineoptimalisatie is voor niet SEO-specialisten vaak een vaag begrip. Diverse ‘SEO-specialisten’ vertellen dat een bepaalde aanpassing aan de site voor een hogere positie in de zoekmachine gaat zorgen en daardoor meer verkeer gaat opleveren, maar garanties kunnen er nooit worden gegeven. Klanten hebben het gevoel dat ze geflest worden en de SEO-specialisten hebben extra zorgen omdat de positie sneller of meer had moeten stijgen dan het heeft gedaan. Dit geeft direct aan wat het succes is van een goede SEO strategie. Zoekmachineoptimalisatie is niet af en toe de focus leggen op één onderdeel, zoals linkbuilding, en dan denken dat de positie beter wordt. Zoekmachineoptimalisatie is het continue in de gaten houden, aanpassen en bijsturen van een groot aantal factoren. In totaal zijn er 200 factoren die bepalen op welke positie iets in Google komt te staan. Search Engine Land heeft een SEO formule ontwikkeld waar de belangrijkste elementen voor zoekmachineoptimalisatie in een periodiek systeem afgebeeld worden.

Belangrijkste SEO factoren
U kunt hier de uitgebreide afbeelding bekijken.

Het periodiek systeem van SEO elementen is te verdelen in vier hoofdcategorieën:

  • SEO op de site
  • SEO buiten de site
  • SEO Overtredingen
  • Blokkeren

SEO op de site

Zoekmachineoptimalisatie op de site bestaat uit drie onderdelen: HTML, architectuur en content (redactioneel). De belangrijkste elementen in de HTML zijn goede metatags en het gebruik van belangrijke woorden in de titels van de content, die in de HTML H1 t/m H4 moeten meekrijgen. Bij de architectuur van de site is het belangrijk hoe de URLS’s zijn opgebouwd, hoe makkelijk zoekrobots de site kunnen doorzoeken en hoe snel de site in het algemeen is.

Verder wordt vaak onderschat wat bedrijven zelf al aan zoekmachineoptimalisatie kunnen doen. Hoe actueel is de content bijvoorbeeld? Gebruik je in de content de woorden waar je ook op gevonden wilt worden? Samen met nog een aantal andere elementen, die ook in de afbeelding hierboven staan, valt dit onder de categorie ‘content’. Content kan zelf door een bedrijf worden aangepast en beïnvloed en wordt ook steeds belangrijker gemaakt in het google algoritme.

SEO buiten de site

Zoekmachineoptimalisatie buiten de site heeft een bedrijf in principe geen invloed op, maar kan het wel aansturen en pushen. Een goede social media strategie zorgt bijvoorbeeld voor veel ‘likes’, buzz en social shares. Goede links creëren (linkbuilding) is tegenwoordig wat lastiger. Vroeger werden bepaalde sites, zogenaamde link farms, volledig gebruikt ter promotie van andere sites, hier moest dan ook flink voor worden betaald. Google probeert dit te blokkeren en alleen nog maar de kwalitatief goede links mee te rekenen. Verder probeert Google de zoekresultaten steeds persoonlijker en relevanter te maken. Hierdoor zijn zoekresultaten afhankelijk van de locatie en het gedrag van een bezoeker.

SEO overtredingen

Google gaat met haar algoritme updates site pushen om ze in te richten voor de bezoekers en niet voor Google. Alles wat onnatuurlijk voor een bezoekers is, maar eventueel wel goed is voor de positie in Google, wordt bestraft. Als dit momenteel wel in je SEO strategie valt, en het zorgt nog steeds voor goede posities in de zoekmachine, kan je er vanuit gaan dat door de updates van Google de positie in de zoekmachines onder druk  komt te staan.

Blokkeren

Ruim een jaar geleden heeft Google, via een Chrome extension, mensen de mogelijkheid gegeven om zoekresultaten te blokkeren. Dit is iets wat nog niet veel gebeurt, maar waar Google wel veel waarde aan hecht. Het blokkeren van sites moet de strijdt aangaan met content farms en link farms. Eerlijke en goede content gedreven sites moeten hier veel voordeel bij hebben, mits het gebruik van de functie gaat toenemen.

SEO strategie

Zoekmachineoptimalisatie is over het algemeen geen eenmalig product wat je kan kopen, het is een proces wat uit veel factoren bestaat. Bepaalde onderdelen zijn wel degelijk uit te besteden aan specialisten, maar er ligt ook nog steeds een grote verantwoordelijkheid bij het bedrijf zelf. Het continu optimaliseren van de verschillende SEO elementen zal uiteindelijk leiden tot een hogere positie in de zoekmachines.

Workshop Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Wilt u meer weten over zoekmachineoptimalisatie en welke onderdelen naast de SEO formule van Search Engine Land belangrijk zijn? Kom dan naar onze Workshop Zoekmachineoptimalisatie (SEO) op woensdag 9 mei.

Tijdens deze workshop zoekmachineoptimalisatie leer je hoe je ervoor kunt zorgen dat er meer relevant bezoek via zoekmachines op je site komt. Aan de hand van cases van de deelnemers wordt tijdens de workshop ingegaan op alle componenten van zoekmachineoptimalisatie.

Meld je nu aan voor deze SEO workshop!

 


Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , ,

Tim Stierman is als online marketing consultant werkzaam voor internetbureau Liones. Zijn specialisaties zijn web analytics, zoekmachineoptimalisatie, conversieoptimalisatie, social media en trends in marketing. Volg hem op Twitter of kijk voor meer informatie op zijn LinkedIn profiel of Google profiel.
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. 200 factoren.. pfff zwaar beroep hebben we ook

    weinig nieuws onder zon, maar verder goed stukje weer stierman

    grtz

  2. Stefaan Lammertyn / Pixular zegt:

    Duidelijk in kaart gebracht, voor elkeen verstaanbaar.
    Good job, Tim.

  3. Tim Stierman zegt:

    Bedankt Stefaan!

  4. [...] auteurs met weinig artikelen en weinig views. Hierdoor heeft Google Authorship direct invloed op de SEO positie van auteurs en websites. Helaas zijn er geen officiële click-through rates (CTR) te vinden voor [...]

  5. [...] Mark zegt: juni 26, 2012 om 19:24 [...]

  6. [...] jaar schreef ik het artikel: ‘De SEO Succesformule‘. Het artikel was gebaseerd op een periodiek systeem van de belangrijkste SEO elementen, [...]