Home » Redactie, Spotlight

Creëer, zoek en filter

Geschreven door (Liones) op donderdag 26 april 2012 reacties
Creëer, zoek en filter

In de overdaad aan online content vertrouwen we op mensen of merken om een selectie te maken uit de beschikbare informatie, deze samen te vatten en te duiden. In zijn boek ‘Uitverkocht!’ noemt Jim Stolze één van zijn hoofdstukken: ‘Mensen en merken zijn de nieuwe filters’. Een mooie samenvatting van deze grote ontwikkeling. Maar hoe wordt je een filter?

Creëer, zoek en filter

In een zakelijke context betekent de informatie-overlopend dat wij zoeken naar een betrouwbare partij die ons helpt ‘bijblijven’ en informeert: relevant, volledig, betrouwbaar. De nadruk ligt daarbij niet perse op het creëren van nieuwe content maar net zo goed bij een goede samenvatting of interpretatie van wat er al is.

Jouw expertise vergroot je door de behoefte van jouw doelgroep te bevredigen met een unieke selectie van content. Dat betekent dat je in staat moet zijn om onderscheidende informatie te vinden en creëren, en vervolgens te filteren en te duiden. Informatie die lastig vindbaar is en tegelijkertijd relevant voor een groot deel van jouw doelgroep. Dit ‘creëer, zoek en filter’ -mechanisme is wat mij betreft de essentie van een goede contentstrategie.

Focus vinden

Algemene informatie is er in overvloed. Een goed filter biedt dus een duidelijke focus.

Het ‘Six Step Content Marketing Model’ van Steven van Belleghem  schetst een ‘aanvalsplan’ voor een beginnende content-marketeer. ‘Choosing a topic’ is het eerste hoofdstuk.

Daarop geïnspireerd kom ik tot het volgende model voor het bepalen van de juiste focus binnen een contentstrategie. Het model onderscheidt twee assen. Verticaal staat het deel van de doelgroep voor wie informatie relevant is. Horizontaal wordt aangegeven of de informatie die geboden wordt algemeen vindbaar is, of dat deze uniek is.

 

Focuskeuze contentstrategie

Focuskeuze contentstrategie

De juiste content leveren en de juiste weglaten

De meeste aandacht moet dus gaan naar ‘Focus-content’ die uniek (of tenminste lastig vindbaar). Tegelijkertijd moet deze content voor een brede groep (binnen de relevante doelgroep uiteraard) relevant zijn. In het vinden, creëren en filteren van dit soort content zou de meeste energie gestoken moeten worden.

Daarnaast is er de informatie die ‘Niche’ is. Deze informatie is (lang) niet voor iedereen relevant en is moeilijk te vinden. Vaak betreft het achtergronden of gespecialiseerde inzichten. Verdient gerichte energie, maar wel in balans met de hoeveelheid mensen waarvoor het relevant is. Kan autoriteit versterken door diepgang, maar wel opletten dat het deel van de doelgroep voor wie het niet relevant is, er niet door wordt afgeschrikt.

Daarnaast is er nog de algemene informatie. Deze informatie is op vele plaatsen te vinden. Sommige daarvan past goed in de gekozen focus en mag daarom niet ontbreken (‘Me Too’). Toch levert dit geen onderscheidende relevantie op. Sterker nog, te veel van deze informatie van dit type doet de ‘filter’-functie teniet. Hiermee terughoudend zijn dus.

Tot slot is er nog informatie die algemeen beschikbaar is en voor maar weinigen in de doelgroep relevant.  Ondoordacht doorgeplaatste RSS-feeds of artikelen, nieuwsfeeds, persberichten, etc. Feitelijk ruis, niet doen dus.

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , ,

Jan Benedictus is de oprichter en directeur van Liones. Sinds 1997 actief in uitgeefland. Zie ook http://www.linkedin.com/JanBenedictus en http://www.twitter.com/JanBenedictus
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. Peter Luit zegt:

    Filteren is voorlopig nog een complexe ontwikkeling. Technisch komen we al een heel eind, maar het is vooral de wijze waarop metadata wordt toegevoegd aan content om te kunnen filteren en de wijze waarop je dat vooraf of achteraf doet, al dan niet met push notifications en/of mail alerts.

    De ervaring leert inmiddels dat de neiging om te willen filteren niet zo heel erg groot is. User interface aspecten spelen een belangrijke rol. Filteren vooraf vergt inzicht (fantasie) van de lezer en filteren achteraf vergt extra aandacht nadat zijn of haar informatie behoefte vervuld is.

    Daarnaast spreekt breaking news een rol. De mens wil verrast blijven worden. Een bericht als ‘Begroting nu wel binnen paar etmaal rond’ heeft misschien weinig diepgang, maar is wel een belangrijk bericht met een enorme impact. Meta data ‘breaking’ is dus iets wat vanaf de content creator wordt ‘aangeboden’.

    Tot slot het verschijnsel push notifications. Ik ben nog geen wetenschappelijk onderzoeken tegengekomen, waarin het gebruik van push notifications/alerts in relatie tot filteren het leesgedrag beïnvloedt en op welke wijze: context, tijdsduur, plaats etc.

    Al met al nogal wat ontwikkelingen die rondom ‘filteren’ ook nog wel wat vragen opwerpen. Zeker interessant onderwerp. Dus veel dank voor dit interessante bericht!

    Peter

  2. Jan B zegt:

    Hoi Peter,

    dank voor je instemmende reactie. Ook wij kijken veel naar geautomatiseerde mogelijkheden om relevante content te filteren. Soms zie je daarvan indrukwekkende voorbeelden, maar de kwaliteit haalt het voor zover ik weet nog bij lange na niet bij menselijke duiding.

    Ook in mijn eigen gedrag merk ik dat mijn ‘filteren’ vooral bestaat uit het zorgvuldig kiezen van de mensen en media die ik bijhoud (Twitter, blogs, nieuwsbrieven, RSS feeds).

    vr gr
    Jan