Home » Congres, Redactie, Spotlight

Mediapark Jaarcongres 2012

Geschreven door (Publishr) op maandag 23 april 2012 reacties
Mediapark Jaarcongres 2012

Het Mediapark Jaarcongres (MPJC) wordt dit jaar gehouden op donderdag 21 juni. Het Mediapark Jaarcongres kijkt naar de actuele media-ontwikkelingen in Nederland, laat prominenten uit de industrie aan het woord en geeft innovatieve bedrijven de kans om hun diensten te presenteren.

Veranderingen in de mediawereld

Tijdens deze lustrumeditie worden de belangrijkste veranderingen in de mediawereld uitgelicht. Welke verschuivingen zijn er te zien in mediagebruik? Hoe gaan omroepen en uitgevers om met de nieuwe mogelijkheden? Welke kansen zijn er voor Nederlandse ondernemers? In studio 21 wordt iedereen in één dag bijgepraat over belangrijke ontwikkelingen binnen de media industrie.

Onderwerpen die op het Mediapark Jaarcongres aan bod komen zijn:

Second screen

Tijdens het TV kijken even Facebooken, Twitteren, Whatsappen en spelletjes spelen is de nieuwe standaard voor TV kijken geworden. Naast het primaire scherm van de TV wordt een ander apparaat (mobiel of tablet) gebruikt om extra content te consumeren (Eredivsie Live Sidekick), interactief meedoen met het programma (The Voice of Holland) en de beleving te delen met anderen (Kijkes). De gedachten achter het second screen is een platform creëren waar programmamakers, parallel aan het TV kijken, kan communiceren met de gebruikers of ze zelfs kan laten participeren in het programma.

Online video

Media wordt steeds meer on demand geconsumeerd. Was je als consument traditioneel afhankelijk van de programma’s die op dat moment op TV werden aangeboden, maar de laatste 10 jaar is dit sterk veranderd. Het begon eenvoudig met RSS feeds, tegenwoordig lijkt alle informatie on demand beschikbaar met programma’s zoals Uitzending Gemist, RTL XL en Veamer.

Open data

Open Data is het beschikbaar stellen van overheidsdata aan de markt. Open data bestaat bijvoorbeeld uit demografische data, geografische data en openbaar vervoer tijden en tarieven Het doel van open data is het bevorderen van innovatie. Met deze data kunnen interessante apps ontwikkeld worden, maar ook het televisieprogramma Nederland van Boven is op basis van open data geproduceerd.

Nieuwe businessmodellen

Consumenten omarmen de digitalisering in een moordend tempo. Oplagecijfers, kijktijden en reclameconsumptie staan onder druk. Verbinden gaat via connected devices, smart phones en ook steeds vaker bestaande mediadragers en andere apparaten in huis. In marketing en communicatie combineren bedrijven het bereik van massamedia (print, radio en televisie) met de mogelijkheden van sociale – en mobiele media en de mediabestedingen veranderen mee. Een voorbeeld van een nieuw businessmodel is Video On Demand, waarbij we door de techniek en internetsnelheid nu video kunnen kijken wanneer we willen, en we voor sommige programma’s een klein bedrag moeten betalen.

Het veranderende gedrag van de consument

Het gebruik van internet en mobiel vormt de motor van de huidige digitalisering. Behalve technologische ontwikkelingen hebben zij te maken met een veranderend gebruikersgedrag van consumenten. De introductie van de iPad en andere tablets, de groei van mobiele diensten en de penetratie van sociale media dragen sterk bij aan het veranderende gedrag van de consument. Het onderscheidend vermogen van bedrijven in media en entertainment is daarmee vooral afhankelijk van de snelheid waarmee zij zich blijvend aan deze versnelde veranderingen kunnen aanpassen.

Kortom, het Mediapark Jaarcongres is een interessant event voor informatie over actuele media-ontwikkelingen in Nederland. Meer over het programma en over de inschrijvingen is na te lezen op de site.

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , , , ,


Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. [...] gezocht! Geschreven door Redactie (Publishr) op vrijdag 1 juni 2012Geen reactie TweetMediapark Jaarcongres 2012 kijkt naar de actuele media-ontwikkelingen in Nederland, laat prominenten uit de industrie aan het [...]

  2. [...] Livestream! Geschreven door Redactie (Publishr) op donderdag 21 juni 2012Geen reactie TweetMediapark Jaarcongres (MPJC) besteedt aandacht aan de belangrijkste nieuwe media ontwikkelingen zoals second screen, connected [...]

  3. [...] met name de interactie met consumenten zullen willen vergroten door gebruikt te maken van second screen opties. Omroepen moeten kijken naar mogelijkheden voor pay tv en meer samenwerken met kabelaars om [...]