Home » Social media, Spotlight

Social share: effecten in kaart gebracht

Geschreven door (Liones) op woensdag 2 mei 2012 reacties
Social share: effecten in kaart gebracht

De rol van social media binnen online publishing is niet meer weg te denken. Bezoek wordt meer en meer gegenereerd via sociale netwerken en reacties op artikelen verschijnen op Twitter en Facebook, niet meer op de site zelf. Naar aanleiding van deze verandering, hebben wij het gedrag van gebruikers op een aantal niche sites geanalyseerd. Hoe waardevol is een social share knop en hoe onderscheiden de ‘sociaal betrokken’ gebruikers zich van de rest van de bezoekers?

Social share inzichtelijk maken

Google Analytics geeft sinds eind 2011 inzicht in het delen van content door middel van social media. Met behulp van de ‘social rapportages‘ in Google Analytics wordt het delen van content inzichtelijk gemaakt. Bezoekers die content delen worden als apart segment (‘socially engaged’) gekenmerkt, en op deze wijze kan het gedrag worden geanalyseerd.

De share knoppen onder artikelen zijn echter niet de enige manier waarop artikelen in social media belanden. Veel websites publiceren hun content rechtstreeks naar sociale netwerken, met tools als Twitterfeed. Het is belangrijk om deze bronnen in de analyse mee te nemen, omdat de verwachting bestaat dat op deze wijze de reeds sociaal betrokken gebruikers sneller bereikt zullen worden.

Wie delen jouw content? En hoe?

Bij het delen van content kan onderscheid gemaakt worden tussen bezoekers, die daadwerkelijk op de social share knoppen op de site klikken en gebruikers die content rechtstreeks delen vanuit social accounts of door een koppeling met de RSS-feed van de bronwebsite.

Sites als bijvoorbeeld Binnenlands Bestuur hebben ook op social media autoriteit en vele volgers. Een tweet wordt bijvoorbeeld, afhankelijk van het onderwerp, binnen een uur door tientallen gebruikers geretweet. Deze brengen op deze wijze direct hun netwerk op de hoogte van het nieuws.

De bovenstaande tweet en de retweets hiervan zijn binnen het eerste uur goed voor 110 bezoeken, waarbij het merendeel vanaf de originele tweet komt (60 bezoeken).

Van social share knoppen wordt beperkt gebruik gemaakt. Bij geen van de sites die in dit onderzoek wordt geanalyseerd ligt dit boven een half procent.

Wanneer gekeken wordt naar de herkomst van de bezoekers, die artikelen delen via de share knoppen, valt direct op dat het grootste segment van deze bezoekers afkomstig is uit nieuwsbrieven. Dit verschilt van site tot site, maar ligt tussen de 37 en 48% van de totale groep die social share toepast. Opvallend hierbij is dat deze bezoekers slechts enkel het artikel lezen wat zij ook daadwerkelijk delen. De bouncerate van deze bezoekers ligt erg hoog.

De verschijningsfrequentie van nieuwsbrieven zorgt voor een tweede golf van aandacht voor de specifieke content op social media. Ook deze berichten worden geretweet.

Bij de door ons onderzochte sites liggen de aandelen van delen via social share en delen door middel van retweets/RSS redelijk gelijk. Social share is verantwoordelijk voor 44% van de links die terug zijn te vinden, de rest wordt door retweeten en automatische accounts op basis van RSS-feeds gerealiseerd.

Op welke netwerken worden de artikelen gedeeld?

Wanneer wordt gekeken naar de netwerken waarop de artikelen worden gedeeld, valt op dat Twitter veruit het grootste aandeel heeft. Ruim 69% van de social share acties worden via de ‘tweet’-button gedaan.

Netwerk Social share (%) Verkeer uit social bronnen (%)
Twitter 69,07 75,72
Facebook 17,17  9,13
LinkedIn 11,51 10,72
Google+ 2,25 0,12
Overig n.v.t.  4,31

Wanneer ook wordt gekeken naar de hoeveelheid traffic die vanuit de diverse social bronnen komt, blijkt Twitter eveneens het grootste aandeel te hebben. In absolute getallen ligt de verhouden shares en traffic zich rond de 1 staat tot 10.

Uit bovenstaande tabel blijkt duidelijk dat Google+ een zeer beperkte rol speelt. De inzet van dit netwerk is vooral interessant om de autoriteit van auteurs te benutten.

Een andere opvallende constatering is dat de consumenten van de social links juist een bovengemiddeld aantal pagina’s per bezoek bekijken. Dit ligt over alle sites 18% hoger dan van een gemiddelde bezoeker!

Social share: doen!

Concluderend kan gesteld worden dat social media zeker bijdraagt aan het genereren van extra bereik voor de content. Social share is een methode waarmee bezoekers, die al bekend zijn met de website op eenvoudige wijze de content kunnen delen. Doordat vooral de nieuwsbrieflezers actief aan deze wijze van delen doen, ontstaat een duidelijke tweede golf van aandacht op social media, waardoor bereik op een betere wijze wordt verdeeld. Daarnaast is de kwaliteit van het verkeer dat via social media komt hoog.

Verantwoording
De analyse is uitgevoerd op statistieken over de maand maart en april 2012 van een aantal special interest websites, die binnen de doelgroep bekend staan als nieuwsbron en zich onderscheiden met eigen content. Concurrentie is hierdoor beperkt. Tevens zal content van deze sites verhoudingsgewijs vaker als bron worden aangehaald dan bij een algemene nieuwssite.

Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , , , , , ,

Maarten van Vulpen is als business analist en consultant werkzaam voor internetbureau Liones. Specialisaties zijn zoekmachineoptimalisatie, webanalytics en trends. Kijk voor meer informatie op mijn LinkedIn profiel of op .
Bekijk meer berichten van