Home » Business, Spotlight

Gamification van de captcha

Geschreven door (Liones) op donderdag 12 juli 2012 reacties
Gamification van de captcha

Na Farmville, Wordfeud, Draw Something en Rumble is het nu de beurt aan Song Pop. Simpele spelletjes worden binnen no time een gigantisch succes. Naast de normale spelletjes zien we ook steeds meer tekenen van gamification om ons heen. Begin van dit jaar gaven wij hier al aan dat gamification ‘one-to-watch’ is voor 2012. Maar gamification van de captcha? Hulde!

Gamification

Gamification maakt gebruik van game-design elementen binnen een niet-game-context om de betrokkenheid en acties van gebruikers te sturen. Verder is het belangrijk dat er spelelementen, spelregels en een incentives (beloningen) aanwezig zijn. Gamification is niet het maken van een spel an sich.

Captcha

De captcha, een afkorting van Completely Automated Public Turing Test to tell Computers and Humans Apart, is een reactietest op websites die bepaalt of er al dan niet sprake is van een menselijke gebruiker. Een captcha vraagt de gebruiker om een vervormde reeks van letters en cijfers in te toetsen. Vaak is het een bijna onleesbare tekst.

De captcha

Naast de slechte usability van een captcha komt het steeds vaker voor dat robots captcha’s kunnen kraken.

Are you a human

Are you a human is een Amerikaanse tech startup die (gratis) games ontwikkelen als basis van de menselijke authenticatie voor het gebruik op websites. In plaats van een onleesbare tekst in te vullen bij een captcha, moet bij Are you a human een spelletje worden gespeeld ‘PlayThru’.

Gamification van de captcha

Het ziet er misschien wat kinderachtig en speels uit, en daarom zeker niet voor alle sites geschikt, maar heeft naar eigen zeggen grote voordelen ten opzichte van de originele captcha:

Meer plezier
PlayThru is het spelen van een spel. Mensen willen liever hun tijd spenderen aan het spelen van een spelletje dan aan het ontcijferen van een onleesbare tekst. Bezoekers beleven dus meer plezier aan een PlayThru dan aan een captcha.

Veiliger
Waar het bij de captcha alleen gaat om de (on)leesbare tekst, heeft PlayThru meerdere veiligheidsaspecten:

  • Taal: de tekst die aangeeft wat je moet doen.
  • Afbeeldingen: de verschillende onderdelen van het spelletje.
  • Interactie: het spelen van het spelletje.

Snellere reactietijd
Hoewel je misschien anders zou verwachten duurt het oplossen van een captcha gemiddeld 16 seconden en een PlayThru 10-12 seconden. Het spelen van een spel levert een bezoeker in dit geval dan ook tijdwinst op.

Hogere conversie
Are you a human beweert dat PlayThru 40% hogere conversie heeft dan de captcha. Persoonlijk twijfel ik aan dit hoge percentage, aangezien er ook geen onderzoek beschikbaar is, maar dat PlayThru een hogere conversie heeft  dan een captcha is wel aannemelijk.

Reclame mogelijkheden
Het creëren van online brand awareness is erg lastig. Uit onderzoek blijkt dat 52% van de online advertenties niet eens wordt gezien. PlayThru geeft klanten de mogelijkheid om hun eigen spel te creëren. Aangezien bezoekers het spelletje moeten spelen is de brand awareness veel hoger dan bijvoorbeeld een banner. Bovendien heeft een branded PlayThru veel meer uitstraling dan een (lelijke) captcha.

Are you a human - branding voorbeeld

Fight bots with fun!

PlayThru is een goed voorbeeld van gamification. Het voegt game-design elementen toe aan een niet-game-context om de betrokkenheid en acties van gebruikers te sturen. Verder zijn de spelregels duidelijk, bevat het spelelementen en de beloning is toegang krijgen. Naast de gamification elementen maken de extra technologische en commerciële voordelen, ten opzichte van de captcha, PlayThru een uniek product.

Fight bots with fun!


Gerelateerde berichten:

Be Sociable, Share!

Trefwoorden: , ,

Tim Stierman is als online marketing consultant werkzaam voor internetbureau Liones. Zijn specialisaties zijn web analytics, zoekmachineoptimalisatie, conversieoptimalisatie, social media en trends in marketing. Volg hem op Twitter of kijk voor meer informatie op zijn LinkedIn profiel of Google profiel.
Bekijk meer berichten van

Reacties

  1. Deze minigames zijn natuurlijk erg leuk, maar ze verleggen het probleem van spam van de organisatie naar de klant/burger/relatie.

    Met andere woorden: de bezoeker moet extra moeite doen om iets voor elkaar te krijgen.

    Een betere optie zou mijns inziens zijn om helemaal geen verificatie te doen, en het spamprobleem ‘gewoon’ binnenshuis op te lossen.

  2. Tim Stierman zegt:

    Hoi Christiaan,

    De conclusie uit het artikel is eigenlijk dat de bezoeker juist minder moeite hoeft te doen dan bij de captcha. Aangezien hij 10-12 sec vs 16 sec bezig is.

    Verder heb je helemaal gelijk dat wij ‘ons’ spam probleem bij een bezoeker leggen! Echter is het probleem binnenshuis houden geen oplossing. Een paar duizend spam mails per uur binnenkrijgen zal veel tijd en frustratie kosten bij werknemers.

    Het spam probleem zal nooit voor 100% op te lossen zijn, dus moet er gezocht worden naar de beste manier voor bezoekers en bedrijven om met dit probleem om te gaan. Ik denk dat PlayThru dicht bij deze ‘beste’ oplossing komt, maar er is nog zeker ruimte voor verbetering.

    Groeten,
    Tim

  3. Woah! I’m really digging the template/theme of this website. It’s simple, yet effective.
    A lot of times it’s very hard to get that “perfect balance” between user friendliness and appearance. I must say you have done a amazing job with this. Additionally, the blog loads extremely quick for me on Safari. Exceptional Blog!

  4. Cassie zegt:

    Thanks for some other informative blog. The place else may I get
    that kind of information written in such an ideal method?
    I’ve a mission that I am just now working on, and I’ve been at the look out
    for such info.